Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘ZINGEN BELANGRIJK OM BIJBELVERHALEN DICHTER BIJ KINDEREN TE BRENGEN’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

‘ZINGEN BELANGRIJK OM BIJBELVERHALEN DICHTER BIJ KINDEREN TE BRENGEN’

MUSICUS JEROEN BAL OVER DE LIEDBUNDEL KOM EN VOLG MIJ

10 minuten leestijd

Voorzien in de behoefte aan nieuwe Bijbelse kinderliederen: dat willen de makers van de onlangs verschenen liedbundel Kom en volg Mij doen. Jeroen Bal, docent muziek van de Gomarus scholengemeenschap te Gorinchem en dirigent van het Gorcum Boys Choir, reflecteert er desgevraagd op: ‘Deze bundel vormt een mooie tegenhanger van de vele liedbundels die er verschenen zijn. De liederen vertolken de Bijbelverhalen. Daarmee voorkom je eenzijdigheid.’

Wat is uw eerste indruk van de liedbundel?

‘Hij ziet er goed uit! Er zijn aansprekende en frisse melodieën en mooie teksten. Hij is vooral geschikt voor de bovenbouw van de basisschool. Ook voor een kinderkoor zijn er geschikte liederen bij. Enige muzikale ervaring is bij het instuderen van de liederen wel vereist. Een muzikale meester of juf kan er goed mee uit de voeten, maar voor een leerkracht die niet zo muzikaal is, kan de moeilijkheidsgraad wat hoog zijn. Er staan echter ook eenvoudige liederen in die snel aan te leren zijn.’

Heeft de bundel een divers aanbod van liederen?

‘Ja, er zijn eenstemmige en meerstemmige liederen. Ook het tempo en de opbouw van de liederen variëren. De teksten van de liederen zijn divers. Mooi dat Bijbelse verhalen op deze manier bezongen worden. De teksten sluiten heel nauw aan op de Bijbelgedeelten.

Rond de heilsfeiten is het aanbod van liederen in veel bundels groot, maar de liederen in deze bundel gaan ook over andere Bijbelgedeelten. Echt een aanvulling dus. Een leerkracht kan deze bundel goed gebruiken bij het Bijbelverhaal dat verteld is.’

Vormen tekst en muziek een eenheid?

‘De stijl van de muziek vormt een natuurlijk geheel met de tekst. Bijvoorbeeld het lied over Jezus in Gethsemané: daarin gaat het over de Heere Jezus Die bidt om kracht. De melodie ligt daarbij in lijn met de tekst. Er zijn langere noten en een rustige sfeer. Het heeft iets weg van een gebed. Het lied erna gaat over Jezus op Golgotha. Als de mensen roepen: “Kruisig Hem!”, zie je dat het ritme van de spreektekst overeenkomt met de melodie. De melodie maakt als het ware sprongen.’

Is zingen een Bijbelse manier om het kinderhart te bereiken?

‘Moeilijke vraag. Het is zeker een belangrijke manier. Luther zei ooit al: “Zingen is twee keer bidden.”

Als leerkracht moet je leren een Bijbelverhaal te vertellen, zodat het goed overkomt. Dat geldt ook voor zingen. Als je een nieuw lied instudeert, kun je bijvoorbeeld met kinderen nadenken waarom de melodie bij een bepaalde tekst is gekozen. De melodie doet iets met de tekst.

Tekst in combinatie met een melodie raakt dieper.’

In gesprekken over de aanvaardbaarheid van een geestelijk kinderlied gaat het vaak over het mens- en Godsbeeld dat daarin naar voren komt. Hoe ziet u dat?

‘In principe wil ik alle bundels gebruiken en schrijf ik dus geen enkele bundel in zijn geheel af. Wel kies ik er geschikte liederen uit. Ik vind het namelijk belangrijk dat er een bepaalde breedte in het aanbod van liederen is. We moeten er niet te angstig voor zijn een loflied te zingen. Dat is tenslotte het doel van ons leven: God lof toezingen. Elly en Rikkert hebben ook prachtige liederen geschreven.

Niet in elk lied hoeft ellende, verlossing en dankbaarheid te zitten. Maar het geheel van het aanbod van liederen moet wel in verhouding staan. Niet alleen Opwekking dus, maar ook traditionele liederen, en niet te vergeten: de psalmen. Die draag ik een warm hart toe. Ook in de psalmen zie je een zekere breedte: er zijn lofpsalmen en boetepsalmen.’

Hoe is dat bij Kom en volg Mij?

‘De liederen in deze bundel zijn er vooral om Bijbelse verhalen te vertellen. Er is dus minder sprake van “toepassing”, maar dat is ook niet in ieder lied noodzakelijk. Door dicht bij de Bijbeltekst te blijven, behoed je jezelf voor eenzijdigheid. Prachtig dat deze liedbundel de Bijbelse verhalen op deze manier laat zingen.’

Hoe zorg je ervoor dat kinderen plezier ervaren in het aanleren van nieuwe liederen?

‘Dat staat of valt met de leerkracht die voor de klas staat. Als hij enthousiast is, worden de kinderen dat ook. De tools die je als leraar inzet om een nieuw lied aan te leren, zijn belangrijk. Je moet dus goed worden opgeleid om leerlingen liederen aan te leren.

Je kunt bij het aanleren van een lied zeggen: “Ik zing het een keer voor, daarna doen jullie mij na.” Maar er zijn ook andere technieken die je kunt inzetten.’

Welke tips hebt u voor ouders om met hun kinderen christelijke liederen te zingen?

‘Nieuwe liederen aanleren is voor ouders die niet zo muzikaal zijn en geen muziekinstrument bespelen vaak lastig. Ik adviseer daarom de bekende liederen en psalmen te zingen. Ook vind ik het belangrijk dat kinderen de traditionele kerkliederen leren. Ik merk bijvoorbeeld dat veel kinderen liederen als Wat de toekomst brengen moge of Vaste rots van mijn behoud niet meer kennen. Dat vind ik jammer. Deze liederen vormen een schat der eeuwen.

Verder zou ik zeggen: zingen in het gezin moet je gewoon dóen. We zijn gewend om aan tafel te bidden en Bijbel te lezen en zien dat als een vorm van huisgodsdienst. Wat mij betreft hoort samen zingen daar ook bij.’


Kom en volg Mij

Kom en volg Mij bevat achttien liederen over het leven en werk van de Heere Jezus op aarde, vanaf Zijn geboorte tot en met de hemelvaart. De liederen zijn bedoeld voor kinderen van ongeveer 8 tot 12 jaar. Sommige liederen zijn eenvoudig, andere vragen om meer ervaring voor het instuderen.

De bundel heeft een divers aanbod, zoals liederen met en zonder refrein of tweestemmige liederen.

Dichter: Jannette Koelewijn

Componist: Koos Tillema

Pagina’s: 50

Prijs: € 12,95

Bestellen: www.prozamusica.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘ZINGEN BELANGRIJK OM BIJBELVERHALEN DICHTER BIJ KINDEREN TE BRENGEN’

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken