Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Evangelische vreugde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evangelische vreugde

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In goede humor zit de diepe ernst van de zelfrelativering. Door de werkelijkheid even in een iets ander licht te plaatsen, komt er haast automatisch een glimlach op het gezicht, of barst iemand in lachen uit. Dat kan soms ontwapenend en zelfs bevrijdend zijn. Echte vreugde is een geschenk van God.

Vader Abraham en moeder Sara geven hun zoon een vrolijke naam: Izak, wat “gelach” betekent. Maar in die naam zit een ernstige ondertoon. Die naam herinnert hen aan hun ongeloof. Toen God aan Abraham de belofte deed dat Sara en hij een zoon zouden krijgen, lachte hij. Zou hij in zijn honderdste levensjaar nog een zoon krijgen en Sara op haar negentigste een kind baren? God gaf op dat ongelovige lachen antwoord door tegen Abraham te zeggen dat hij het kind Izak moest noemen.

Sara moet dat verhaal toch wel van haar man gehoord hebben. Toch kan zij het ook niet geloven als zij vanuit de tentopening meeluistert met het gesprek tussen Abraham en zijn goddelijke bezoekers. Als de Heere zegt dat ze volgend jaar een zoon zal hebben, lacht zij in zichzelf. Ze schrikt als ze merkt dat hun Gast haar doorheeft en zij ontkent dat ze heeft gelachen.

Aanstekelijk

God bestraft Abraham en Sara wel, maar Hij straft hen niet. Hij maakt Zijn Woord waar en maakt hen zo werkelijk vrolijk. Als Sara het kind in haar armen heeft, denkt ze terug aan dat moment van haar ongeloof en zegt ze: ‘God heeft mij doen lachen; ieder die het hoort, zal met mij meelachen.’ De vreugde die God geeft, werkt aanstekelijk. Net als een gulle en vrolijke lach anderen meeneemt. De lach van Sara is een uiting van evangelische vreugde. God vervult Zijn beloften en in de geboorte tekent zich de komst af van Jezus Christus, de Zoon van Abraham. Bij Zijn geboorte wordt ook gezegd dat er grote blijdschap is voor het hele volk.

Vrolijkheid

Er is geen bekering zonder verdriet over eigen zonde en ongeloof. Er is ook geen geloof zonder vreugde in God door Christus. Er is een tijd om te huilen en een tijd om te lachen. Het ene gaat voorbij, het andere blijft. Toen de verloren zoon thuiskwam, begonnen zij vrolijk te zijn. Een begin zonder einde.

God keert de ongelovige spotlach om in een vrolijke lach van verwondering. Dat is Zijn soevereine ironie. Het Evangelie is de boodschap van een vrolijke ruil.

AUTEUR PROF. DR. H. VAN DEN BELT

Hoogleraar systematische theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Evangelische vreugde

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's