Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleren maken de docent?!

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kleren maken de docent?!

6 minuten leestijd

Als Wijnanda Krooneman–Westerink in het najaar haar rechte ribrokje in okergeel aan heeft, weet ze dat ze complimenten gaat oogsten van haar leerlingen. De lerares Nederlands op het Ichthus College in Veenendaal houdt van vrolijke kleuren. Haar vintage- en fairtradekleding is soms een opstapje naar een gesprek over leefstijl en duurzaamheid.

Krooneman geeft sinds acht jaar les in het voortgezet onderwijs. Ze reageert op een aantal stellingen over hoe zij zich kleedt voor de klas.

Als beginnend leraar moet je met je kleding je gezag vestigen

‘In m’n begintijd als docent had ik vaak een jasje aan en droeg ik hakken. Met de jaren ben ik daar wat makkelijker in geworden. Maar zeker als je voor het eerst voor de klas staat, is het prettig om iets aan te doen wat je helpt om je zekerder te voelen. Nu doe ik het soms nog: als ik een klas niet ken, draag ik de eerste lessen het liefst een jasje. Maar dat is dan wel een spijkerjasje, haha.’

Kleren maken de docent

‘Wie je bent en hoe je lesgeeft, dat ben je als docent. Kleren vind ik in dat opzicht niet zo heel belangrijk. Ik wil er nuchter in blijven. Ik trek aan wat ik leuk vind en wil mezelf zijn voor de klas, zodat leerlingen mij niet alleen als mevrouw Krooneman, maar ook als Wijnanda zien. De sfeer op het Ichthus College vind ik wat dat betreft prettig. Er is geen formele kledingstijl, het is low level.’

Als leerlingen hetzelfde aan hebben als ik, trek ik het niet meer aan voor de klas

‘Dat overkomt me niet gauw. Ik draag veel tweedehands kleding of kleding van fairtrade-merken. Leerlingen kopen hun kleren vaak bij Zara of H&M; winkels waar ik weinig of niet kom. Verder geldt hier op school de regel dat vrouwelijke docenten een rok dragen, terwijl die niet voor leerlingen geldt. Dat zorgt er al gauw voor dat ik er toch anders uitzie dan de scholieren. Ook moeten leerlingen soms nog wat lef ontwikkelen. Ik draag weleens een halflange rok, wat nu de trend is. Maar zeker bij de onderbouwleerlingen zie ik dat ze gauw kiezen voor veilig: een spijkerbroek en een trui.’

Doe mij maar een hakje

‘In m’n ideale wereld draag ik wel een hakje voor de klas, maar in de praktijk kies ik voor comfort. Ik loop veel in de klas, dan moeten m’n schoenen me niet in de weg zitten. In de zomer draag ik vaak sneakers. In de winter heb ik, net als veel leerlingen, zwarte Clarks. Ideaal, ze passen overal bij.’

Geel of zwart?

‘Geel. Ik houd van vrolijke, warme kleuren en herfsttinten. In mijn kast overheerst groen. Ook oranje en geel vind ik leuk om te dragen.’

Complimentjes van leerlingen doen mij wat

‘Ik merk wel dat leerlingen op m’n kleding letten. Er hangt geen label aan dat het fairtrade of hergebruikt is, maar ik laat dat feitje bewust weleens vallen. Dan vraagt m’n klas van havo3: “Hebt u dit echt in de kringloop gekocht?” Gaaf als ze zien dat duurzaam leuk kan zijn. Vaak ontstaat er dan spontaan een gesprekje over dat thema en worden leerlingen zich meer bewust van hun keuzes.’

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Kleren maken de docent?!

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken