Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OPVOEDING ALS POORT NAAR LIEFDE TOT GOD

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

OPVOEDING ALS POORT NAAR LIEFDE TOT GOD

10 minuten leestijd

Vandaag de dag verschijnt het ene pedagogische boekje na het andere. Opvoedverlegenheid blijkt echter van alle tijden te zijn. Al in 1700 liet ds. Gerhard Meijer zijn boek Portaal des Heeren van de drukpers rollen.

Met grote liefde voor kinderen en met bewogenheid voor hun eeuwige toekomst poogt de gereformeerde predikant ouders en leerkrachten te overtuigen van hun verantwoordelijkheid. Zij mogen en moeten hun kinderen opvoeden voor God. ‘De christelijke opvoeding is de voornaamste deur en voorbereiding waardoor de mensen in de geestelijke tempel van Gods gemeente gebracht worden’, schrijft hij in zijn recent opnieuw uitgebrachte boek.

Nadenken over opvoeden en onderwijzen begint bij christenen al met stil te staan bij het waarom van de kinderwens. Wat is het doel van het stichten van een gezin?

De auteur maakt bij elk hoofdstuk gebruik van een drieslag: hoe het was in het paradijs, hoe het werd nadat de mens bij God vandaan is gegaan en hoe opvoeders moeten proberen kinderen in het portaal van de Heere te brengen. Dat laatste kan op grond van het lijden en sterven van de Heere Jezus.

Knorren en kijven

Ds. Meijer dringt aan op het geven van het goede voorbeeld, betrouwbaar onderwijs en gepaste en verstandige tucht. Een kind leert volgens hem meer van de levenshouding en de sfeer die het gezin stempelt dan van het bewuste onderwijzen. Kinderen raken snel afgeleid, hebben een hekel aan stilzitten en nemen meer op van datgene waarop hun aandacht op een ongedwongen en bij hen passende manier wordt gevestigd.

De predikant waarschuwt voor doorlopend mopperen op kinderen: ‘Er is naar mijn oordeel niets meer afkeerwekkend of onaangenaam voor een mens dan knorren, kijven en opvliegende toorn.’ Hij pleit voor een sobere levensstijl waarin weinig aandacht wordt besteed aan geld en goed. En spoort aan veel tijd door te brengen in gebed met en voor de kinderen.

Voordeel

De voor die tijd gebruikelijke breedsprakigheid, de uitputtende manier van redeneren en sommige tijdgebonden opvattingen nemen niet weg dat er van dit boek genoeg te leren valt. Ouders en leerkrachten kunnen er zeker hun voordeel mee doen.

Een beknopte versie in een frisse uitvoering of een aparte uitgave van verschillende hoofdstukken kan de opvoedparels nog toegankelijker maken.


N.a.v.: Meijer, Ds. Gerhard (2019). Portaal des Heeren. Opvoeden van kinderen in de vreze des Heeren. Wijk en Aalburg: De Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde Beginselen.

Meer info: www.inhetspoor.nl/boeken/


Basisregels voor het onderwijs

Behalve een korte schets in vraag- en antwoordvorm van de leer der waarheid, reikt ds. Meijer opvoeders een reeks basisregels aan voor het onderwijzen van kinderen:

‘Degene die zijn eigen kinderen of die van anderen goed wil en moet onderwijzen, moet zich eerst tot God bekeren. Opdat hij, als hij door Hem eerst geleerd is, pas dan anderen naar behoren kan leren.’ (Bekeer je tot God. Dan pas kun je als ouder of leerkracht goed onderwijs geven.)

‘De onderwijzende mag het niet genoeg achten de waarheden van God aan zijn kinderen dikwijls voor te stellen en hun geheugen in te scherpen, maar hij moet ook God vlijtig bidden of Hij het verstand van de kinderen door Zijn Geest wil verlichten en door Zijn werk de waarheden aan hen vruchtbaar wil maken.’

(Bid aanhoudend om verlichting door de Heilige Geest en of God het onderwijs wil zegenen.)

‘De ouders en andere leermeesters moeten daar hun onderwijs beginnen en het daarop op alle manieren richten en laten eindigen dat ze de genegenheid en de begerende wil van hun kinderen tot God leiden, opdat ze zichzelf aan God, hun Schepper, Verlosser en Heiligmaker in ware liefde en vertrouwen overgeven en ze Zijn licht en leiding deelachtig mogen worden.’

(Laat het begin, de inhoud en het einde van alle onderwijs daarop gericht zijn, dat kinderen zich in oprechte liefde en vertrouwen overgeven aan God, hun Schepper, Verlosser en Heiligmaker.)

‘Iedere leermeester van zijn eigen of andermans kinderen moet er zich met grote vlijt om bekommeren dat de kinderen tot zelfverloochening en afstand doen van hun eigen wil gebracht worden.’

(Leer de kinderen zelfverloochening.)

‘De ouders moeten zich met alle ernst ervoor inspannen om hun kinderen te overtuigen van het onvolmaakte en ontoereikendheid van de tijdelijke goederen.’

(Span je met alle ernst in om de kinderen te overtuigen van het tekort en de vergankelijkheid van tijdelijke goederen.)

‘De ouders zullen van jongs af aan hun kinderen onderwijzen en hen eraan wennen dat ze God om de bijstand van zijn Geest aanroepen.’

(Ga de kinderen voor in het aanroepen van God om de bijstand van Zijn Geest.)

‘De ouders of die in hun plaats staan, zouden met een verstandige zorg erop toe moeten zien aan wiens gezag en onderwijs zij hun kinderen toevertrouwen. En de leermeesters, hetzij ouders of anderen, op welk middel tot onderwijs ze daarvoor gebruiken.’

(Kies als opvoeders zorgvuldig de onderwijsgevenden aan wie je je kinderen toevertrouwt. En onderwijzers: let erop welke leermiddelen je gebruikt.)

‘Een ouder of leermeester moet, als hij ziet dat zijn kind of leerling in een bepaalde wetenschap en deugd gevorderd is, er voorzichtig voor waken dat hij het niet met onvoorzichtig prijzen opgeblazen maakt en het vuur van hoogmoed in hem aanwakkert.’ (Waak ervoor dat kinderen niet hoogmoedig worden als zij in het leren vooruitgang boeken.)

‘Iedereen aan wie het toezicht en onderwijs van kinderen toebedeeld is, moet er met alle zorgvuldigheid voor zorgen dat het verstand van de kinderen van zuivere begrippen en goede denkbeelden van de zaken voorzien wordt.’

(Vul het verstand van de kinderen met zuivere begrippen en goede denkbeelden.)

‘Men leidt de kinderen tot en went hen aan een aandachtige en opmerkzame waarneming van de dingen. Opdat ze als redelijke mensen en niet als dieren leven en niet met de zot elk woord geloven.’ (Wen kinderen aan leven met aandacht en opmerkzaamheid.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 1 January 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

OPVOEDING ALS POORT NAAR LIEFDE TOT GOD

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 1 January 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken