Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden is aanbidden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bidden is aanbidden

5 minuten leestijd

De oorzaak van een armoedig gebedsleven ligt meestal niet in het gebed zelf, maar in een gebrek aan zicht op God. Bidden begint met aanbidden. Daarom begint het Onze Vader met een drievoudig ‘Uw’. Onze gebeden zouden ermee geholpen zijn als we eerst even de tijd nemen om te bedenken Wie God is.

De jonge profeet Jesaja ziet in een visioen de troon van God met de serafs die elkaar toeroepen dat de HEERE heilig is. De heerlijkheid van God is de uitstraling van Zijn heiligheid en Zijn heiligheid is het hart van Zijn heerlijkheid. Jesaja gaat door de grond en hij voelt dat zijn lippen onrein zijn. Met het vuur van een altaarkool worden zijn lippen gezuiverd. Dan spreekt hij tot én met God.

Ontlediging

Heidense meditatie kenmerkt zich door ontlediging. Je moet je hoofd leegmaken door je te concentreren op je ademhaling en bepaalde mantra’s eindeloos te herhalen. Christelijke meditatie is de heilige overdenking van Wie God werkelijk is. Mindfulness, maar dan niet als zelfbewustzijn, maar als een diep Godsbesef. Wees je ervan bewust dat God ís en Wíé Hij is, voordat je begint met bidden.

Aanbidding kun je oefenen. Probeer het maar eens. Neem even een minuut de tijd. Doe je ogen dicht en denk aan God. Wie Hij is. God is almachtig, alwetend, alomtegenwoordig. Hij is heilig. Hij is barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van goedertierenheid. Misschien kun je dat ook eens oefenen in de klas. Bedenken Wie God is, helpt meer dan drie keer roepen: ‘Eerbiedig!’ Door te overdenken Wie God is, laten we – om het met de catechismus te zeggen – God door Zijn Geest in ons werken.

Open en gebroken

Aanbidding maakt ons eerlijk. Een oprecht hart is een open en een gebroken hart. Open voor God en gebroken vanwege de zonde.

Aanbidding leert ons ook om van onszelf af te bidden en naar God toe te bidden. Verdriet mag er zijn, pijn, soms zelfs boosheid en klacht. Maar vanuit de aanbidding komt er rust in het hart. Geen doffe berusting, maar vrede met God.

Aanbidding versterkt ook het vertrouwen op God. Een gelovig “Amen” kan alleen daar klinken waar God alles wordt. Dan mogen wij Hem aan Zijn beloften herinneren in de wetenschap dat het alleen om Jezus’ wil is dat Hij ons gebed verhoort.

Een vurige kool van het altaar reinigt onreine lippen. Het vuur van Gods heiligheid verschroeit niet, omdat het volmaakte offer is volbracht.

PROF. DR. H. VAN DEN BELT

Hoogleraar systematische theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Bidden is aanbidden

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken