Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op zijn kop

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Op zijn kop

5 minuten leestijd

In deze tijd met een gigantisch lerarentekort (dat de onderwijskwaliteit fundamenteel bedreigt) en een systeem van passend onderwijs dat nog steeds doorgaat met labels plakken op kinderen (want hoe zou het anders moeten?) zou er volop ruimte zijn om serieus te onderzoeken of het hele onderwijssysteem op zijn kop moet. En dat omwille van de laatbloeiers.

Observeert u een septische toon? Goed gezien.

Onlangs hebben tal van onderwijsorganisaties een pact gepresenteerd (zie: toekomstvanonsonderwijs.nl) met daarin het plan om het schooladvies voortaan niet meer in groep 8 te geven, maar pas als leerlingen 15 jaar zijn. En van 12 tot 15 jaar gaan we dan gewoon door waar we in groep 8 waren gebleven, met alle niveaus door elkaar. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk recht wordt gedaan aan de leerlingen die in groep 8 nog niet toe zijn aan een definitief schooladvies.

Dit idee hebben we jaren geleden al een keer voorbij zien komen. Toen heette dat de middenschool. Toegeven, de huidige context is anders dan toen. Maar zitten we in een tijd van ontevredenheid over passend onderwijs en lerarentekorten nu echt te wachten op de zoveelste vernieuwing?

Let wel: ik zal de laatste zijn die ontkent dat sommige kinderen later tot bloei komen of dat er kinderen zijn bij wie het op twaalfjarige leeftijd lastig is om definitief voor een onderwijssoort te kiezen. Maar ik geloof niet dat dit plan nu dé oplossing biedt. En gezien de onrust binnen onderwijsland zit ik niet op te wachten op het zoveelste voorstel om het systeem op zijn kop te gooien.

Wat dan wel? Binnen de RMU en de ROV (Reformatorische Oudervereniging) signaleren we dat het huidige systeem van passend onderwijs de werkdruk verhoogt. Dat komt de ouderbetrokkenheid niet ten goede. En juist die goed georganiseerde ouderbetrokkenheid – de dialoog met de ouders die niet pas in groep 7 rondom de instroomtoets tot stand komt, maar die al veel vroeger begint – is van wezenlijk belang bij een goed en passend schooladvies.

En de echte laatbloeiers dan? Maak van opstromen een reële mogelijkheid voor kinderen die op hun twaalfde jaar nog niet helemaal tot hun recht zijn gekomen. Zorg ervoor dat opstromen voor veel meer kinderen toegankelijk is dan alleen voor leerlingen die op alle vakken ruim voldoende scoren, naast een 8 voor wiskunde, Nederlands en Engels. Ieder kind heeft toch wel een vak dat hem of haar minder goed ligt? Dit lijkt me een simpeler idee dan de middenschool.

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar k.degroot@vgs.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Op zijn kop

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken