Driehoeksgesprek geeft zicht op ontwikkeling in coronatijd
Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van leerlingen tijdens het afstandsonderwijs is het belangrijk om in gesprek te gaan met ouder én leerling. Dat stellen Alette Pouwelse en Mirelle de Lange, adviseurs ouderbetrokkenheid bij Driestar onderwijsadvies. Ook Neely Anne de Ronde (lector inclusieve klassen) pleit juist nu voor dat soort gesprekken. Ze bieden een kans om zonder oordeel te informeren naar hoe het is gegaan, vanuit de gedachte dat ieder kind zich heeft ontwikkeld.
Houdt de manier waarop in de afgelopen periode met ouders is gecommuniceerd, vast. Een driehoeksgesprek leent zich daar goed voor. Leerkrachten kunnen bij aanvang van de weer-terug-naar-school-periode expliciet vragen naar het welbevinden van ouder en leerling en ruimte geven aan wat er wel en niet positief was in de afgelopen tijd. Dat helpt om beter te kunnen aansluiten bij behoeften van leerlingen. ‘Zet in het driehoeksgesprek in op wat kinderen in brede zin hebben geleerd’, adviseren Pouwelse, De Lange en De Ronde. ‘En laat ouder en kind hun visie daarop geven. Zie de ouder als professional en laat het kind meedenken.’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's