Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Mijn uitdaging is kinderen te motiveren’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Mijn uitdaging is kinderen te motiveren’

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Erik Bettink (31)

Wie ben je?

Erik Bettink; ik werk sinds 2014 op de Ds. J. Fraanjeschool in mijn woonplaats Barneveld. Ik ben getrouwd en ik heb twee dochters, van 3 en 1.

Wilde je altijd al voor de klas staan?

Als klein jochie vertelde ik altijd verhalen – dus misschien zat het er toen al in. Graag wilde ik eerst studeren, dan werkervaring opdoen en daarna lesgeven op het (v)mbo. Na mijn mbo-opleiding elektrotechniek koos ik voor de pabo; het onderwijs zat toch in mijn hoofd. Daar heb ik geen ogenblik spijt van gehad. Je bent in het onderwijs vormend bezig, zoekt met elkaar een goede weg voor ín dit leven, maar vooral het ene nodige voor ná dit leven.

Kun je iets over je werk vertellen?

Ik ben verantwoordelijk voor twee groepen mensen: kinderen en collega’s. Drie dagen per week sta ik voor groep 5. De andere twee dagen ben ik teamleider van de middenbouw. Al ben ik dat eigenlijk de hele week: ook als ik voor de klas sta, komen er soms collega’s met vragen en dan moet ik paraat staan. Dat maakt het wel pittig, want je moet letten op het belang van de kinderen én op dat van de collega’s. Daarin probeer ik een goede balans te vinden. Belangrijk is dan om helder te communiceren.

Het teamleiderschap is een andere kant van het onderwijs. Je bent ook meer gericht op wat er buiten de school gebeurt, werkt aan visieontwikkeling en denkt mee met het managementteam. Dat zijn uitdagende en leuke aspecten.

Wat vind je mooi aan je werk?

Ik ga graag met mensen om. Kinderen en collega’s hebben veel overeenkomsten: bij beiden zie je de mooie én mindere mooie kanten. Allebei lopen ze met vragen, vinden ze dingen moeilijk. Mooi om daarover met hen na te denken.

Ik vind het leuk om voor de klas te staan, instructie te geven en dan aan het eind van de les te merken: hé, ik heb de kinderen wat geleerd. Het is mijn uitdaging om kinderen te motiveren, hen aan het leren te krijgen. Als dat lukt, geniet ik daar erg van.

Het geeft me ook voldoening als mensen in het team stappen zetten in hun ontwikkeling, persoonlijk en voor de school. Aan mij de taak om hen daarin te begeleiden.

Wat wil je je collega’s meegeven?

Blijf naar elkaar luisteren – dat vind ik heel belangrijk. In het onderwijs zijn we soms een beetje eigenwijs. We hebben nogal eens snel een oordeel klaar over anderen. Mijn tip is: stel gewoon aan de collega een vraag over wat je ziet of over wat je lastig vindt, zonder meteen een oordeel te geven.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan Coen Anker. Hij werkt op de Rehobothschool in Kootwijkerbroek als teamleider en leerkracht.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Mijn uitdaging is kinderen te motiveren’

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's