Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Docent is geen dominee’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Docent is geen dominee’

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze rubriek vertellen vakdocenten uit vo, mbo en hbo hoe zij de christelijke identiteit van hun school verbinden aan de inhoud van hun les. Dit keer deel I: introductie met dr. ir. Piet Murre, lector didactiek en schoolvakken bij Driestar educatief.

heeft een boodschap voor het hoe van het onderwijsleerproces’, schrijft de Britse hoogleraar onderwijskunde David Smith in Geloven in lesgeven, ‘niet ‘Geloof alleen voor het wat en het waarom.’

Anders gezegd: de christelijke identiteit van de school doortrekt álles: van de grondslag via de lesinhoud tot – en dat vooral – het gedrag van de docent. ‘Die totaliteit vormt leerlingen’, beaamt Piet Murre. ‘Het hele schoolleven reflecteert richting hen iets van de waarden die belangrijk zijn. Zo is een school christelijk in die mate waarin ze op Christus lijkt. De cultuur zal er dus gestempeld zijn door bijvoorbeeld nederigheid, zachtmoedigheid en de ander centraal stellen.’

De identiteit gaat verder dan dagopening en -sluiting. ‘Anders zou van het resterende, overgrote deel van de schooldag het signaal uitgaan: nu doet God er niet toe. Dan misvorm je leerlingen.’

Docenten op zo’n school zijn tegelijkertijd heus ‘geen dominee’, gaat Murre verder. ‘Je maakt je les niet christelijker als je bij alles een Bijbeltekst aanhaalt.’ Het omgekeerde – als dat nooit gebeurt – ‘komt echter vaker voor, vrees ik.’

Iedere onderwijsgevende heeft de roeping iets van Gods beeld te weerspiegelen. ‘Hij heeft ons immers geschapen. Alles wat wij doen, moet tot Zijn eer zijn.’ Een christelijke leraar is echter ‘niet automatisch een goede docent.’ Het vereist kennis en vaardigheden om dat te worden. Studeren dus, én praktijkervaring opdoen.

Omdat de Heere ‘God is van de hele werkelijkheid’, dient in alle vakken ‘iets van Zijn Wezen en handelen door te klinken.’ Dat hoeft niet op een gezochte manier, benadrukt de lector. ‘Het verschil tussen het naam- en werkwoordelijk gezegde, bijvoorbeeld, vraagt geen identitaire duiding. Maar als je dat uitlegt, kun je wél iets vertellen over Gods bedoeling met taal als middel om met Hem en je naaste te communiceren.’

Laat de klas ook eens zien wat er gebeurt als je simpele breuken als 1/1 tot 1/10 opschrijft als decimale getallen, geeft hij als tweede voorbeeld. ‘Over de onregelmatige, heel merkwaardige uitkomsten hoef je geen uur te zwijmelen. Wel kunnen ze leiden tot verwondering.’

Verder lezen?

www.driestar-educatief.nl/onderzoek/projecten/kennisbank

David I. Smith (2020). Geloven in lesgeven. Didactiek als christelijke praktijk. Amsterdam: Buijten & Schipperheijn Motief

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Docent is geen dominee’

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's