Regionaliseringstendens in onderwijsland
Binnen het reformatorisch en protestants-christelijk onderwijs wordt al jaren intensief samengewerkt tussen PO-, VO-, en mbo-scholen en lerarenopleidingen. Driestar Educatief wil, samen met de reeds bestaande verbanden, werken aan een sterker netwerk als reactie op de vraag van de overheid om regionale samenwerkingsverbanden te vormen.
De afgelopen twee decennia zijn verschillende Samen Opleiden-verbanden opgericht. Denk aan SAM (Samen Opleiden), RAOS (Reformatorische Academische Opleidingsschool), HODOS (Hoornbeeck Driestar Opleidingsschool) en ZAOS (Zeeuwse Academische Opleidingsschool). Deze vorm van samenwerking wordt Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) genoemd. Het draagt bij aan het opleiden van christelijke onderwijsprofessionals. Ook de werving van nieuwe leraren en het tegengaan van uitval van startende leerkrachten wordt steeds vaker in deze verbanden georganiseerd.
Deze ontwikkeling sluit nauw aan bij de ambitie van de overheid om leraren voor 100 procent op te leiden volgens SO&P. Daarvoor gaat de overheid aan alle scholen in Nederland vragen zich aan te sluiten bij zo’n Samen Opleiden-verband. Dit betekent dat de bestaande verbanden zich hier nu al op moeten voorbereiden. Maar er ligt dus ook de vraag aan de scholen om zich hierop voor te bereiden als zij nu nog geen deel uitmaken van bijvoorbeeld SAM.
Landelijk karakter en regionaliseringstendens
Binnen het christelijk-reformatorisch onderwijs is intensieve samenwerking niet iets nieuws. Denk bijvoorbeeld aan de samenwerking binnen Berséba en RefSVO. Naast identiteit is het landelijke karakter kenmerkend voor deze samenwerkingsverbanden. Binnen het onderwijs 1 is er echter een steeds sterkere tendens waarneembaar dat samenwerking vormgegeven wordt in een geografische regio.
Recente beleidsstukken maken duidelijk dat beleidsmakers op het Ministerie van OCW, de sectorraden én de vakbonden steeds meer de regio zien als de crux van uitvoering van onderwijsbeleid. Steeds minder staat de eigenstandige rol en autonomie van de school centraal. Het draait vooral om de maatschappelijke opdracht in de regio, bijvoorbeeld bij krimpsituaties. Deze rol overstijgt de spankracht van één school en vraagt om samenwerking, zo is de opinie. Dit betekent concreet dat meer financiële middelen toegekend worden op basis van regionale samenwerkingsverbanden.
De protestants-christelijke en reformatorische scholen, samen met de lerarenopleidingen van Driestar hogeschool, willen op deze trend in de eigen verbanden een eigen antwoord geven door verder te ontwikkelen naar een “levensbeschouwelijke” regio met landelijk bereik. Hierdoor is het mogelijk om op de eigen school te kunnen blijven kiezen voor leraren die hun opleiding en vorming hebben gekregen op Driestar hogeschool. De huidige plannen van het ministerie van OCW en de sectororganisaties bieden hiervoor ruimte. We moeten die wel gaan benutten. Daarom is het nu noodzakelijk onze Samen Opleiden-verbanden meer bij elkaar te brengen, meer deelnemende scholen te realiseren en ook inhoudelijk sterker te worden.
Zodoende ontstaat er een landelijk dekkende regio van scholen die vanuit dezelfde identiteit leraren werven, opleiden en professionaliseren. Dit vraagt om het opzoeken en vinden van elkaar in de gehele onderwijsketen van het PO tot hbo.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2021
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2021
De Reformatorische School | 48 Pagina's