Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Laat de examens vooral doorgaan!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Laat de examens vooral doorgaan!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen de coronacrisis vorig jaar maart uitbrak, werd al snel besloten dat de centrale eindexamens niet zouden doorgaan. Wellicht begrijpelijk in de context van toen. De scholen waren vervolgens aangewezen op de door hen zelf afgenomen schoolexamens.

Inmiddels weten we – en laten we er maar niet omheen draaien – dat er nog nooit zo veel leerlingen geslaagd zijn als in het schooljaar 2019-2020. Ik wil mijn hoofd niet in het zand steken: het lijkt me heel onlogisch te veronderstellen dat deze hoge slagingspercentages niets te maken hebben met het vervallen van de centrale eindexamens. Om nog maar niet te spreken over de versoepelde overgangsnormen, waardoor in veel gevallen de ouders over de overgang van leerlingen mochten beslissen. Ik heb geen cijfers paraat, maar ik kan me voorstellen dat het aantal doublures het afgelopen schooljaar nog nooit zo laag is geweest.

Afgelopen najaar gingen er weer stemmen op: laat de examens niet doorgaan. Natuurlijk zitten er aspecten van veiligheid aan vast. Maar soms hoor ik ook de teneur dat het niet reëel is om leerlingen, die door de crisis een achterstand hebben opgelopen, examen te laten doen. Maar dan trap ik op de rem. Laten we, gezien de ervaringen van vorig jaar, niet te snel aan de noodrem trekken. Want wie is daar nu uiteindelijk mee gediend? De leerlingen in ieder geval niet.

Het is onmiskenbaar het geval dat de crisis, de lockdown van scholen en het onderwijs op afstand een substantieel aantal leerlingen op achterstand heeft gezet. Maar moeten we dit gegeven “toedekken” met het laten vervallen van examens, het afschaffen van toetsen en zeer elastische overgangsnormen? Ik vraag me af wie hiermee gediend is. Volgens mij de leerling en de student niet, in ieder geval niet op de langere termijn.

Ik ben er daarom voorstander van om het doorgang laten vinden van de centrale examens niet meer ter discussie te stellen en vrij te maken van sentiment, tenzij duidelijk blijkt dat het praktisch onmogelijk is de examens op een veilige manier af te nemen. De nadelen als gevolg van het afblazen van de examens zijn onevenredig groot in verhouding tot de voordelen van het doorgang laten vinden daarvan.

Kennis en vaardigheden van de leerlingen worden met de examens in alle vakken geëxamineerd aan de hand van een onafhankelijke, externe en gevalideerde toets. De waarde van het diploma staat daarmee niet ter discussie. En inderdaad, de kans bestaat dat het slagingspercentage een stuk lager zal uitvallen dan vorig jaar. Maar het zou niet fair zijn om de gevolgen van de crisis toe te dekken. De schadelijke effecten die deze crisis voor onze jongeren met zich meebrengt, moeten we met open vizier tegemoet treden, zodat we ook een gerichte inspanning kunnen leveren om daar iets aan te doen. Daar zijn leerlingen en studenten uiteindelijk wel mee gediend!

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar tslagboom@kliksafe.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Laat de examens vooral doorgaan!

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's