Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEGELEIDING ZORGLEERLINGEN VAN BINNENUIT EN BUITENAF

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

BEGELEIDING ZORGLEERLINGEN VAN BINNENUIT EN BUITENAF

AMBULANTE BEGELEIDING OP SCHOOL

10 minuten leestijd

Passend onderwijs vraagt om extra begeleiders, ook van buiten de school. De een begeleidt leerkrachten en leerlingen ambulant als externe, de ander coacht collega’s en kinderen intern. Hoe verhouden die rollen zich binnen de school?

Mellanie Overbeeke kan als geen ander deze vraag beantwoorden. Zij werkte twee jaar in het basisonderwijs en vijf jaar in het SBO als leerkracht en intern begeleider. Nu is Mellanie een aantal jaar ambulant begeleider bij AB-Randstad. Voor de moeder van vier kinderen viel het werk van intern begeleider op een bepaald moment niet meer te combineren met haar gezin. ‘Ik ervaar de mogelijkheid om een dag per week werkzaam te zijn als ab’er als een groot cadeau. Leerlingenzorg heeft mijn hart en het is prachtig om de kennis die ik opdeed bij het SBO te delen met de basisscholen waar ik me welkom voel en meestal iets kan toevoegen.’

Afstemmen

Intern begeleider Jolanda de Borst geniet

van haar werk op de basisschool in Nieuwer Ter Aa en Driebruggen. Ze vindt dat zij de meest veelzijdige baan heeft die binnen het onderwijs mogelijk is. Individuele aandacht voor een zorgleerling én samenwerking binnen een team, maar ook met externen. ‘Op onze scholen is er sprake van langdurige trajecten, zoals bijvoorbeeld een cognitief arrangement, en van korter of langer lopende arrangementen voor gedrag. Bij sommige denk ik weleens dat we, wanneer we voor de extra begeleiding van die leerling evenveel tijd zouden hebben als een ambulant begeleider, hetzelfde kunnen bereiken. De meeste trajecten ervaar ik als waardevol.’

Dat waardevolle blijkt dan vooral te zitten in de positieve insteek van de communi-catie en het delen van expertise. Een goed voorbeeld daarvan is het arrangement motorische begeleiding. Jolanda: ‘De ab’er bracht een koffer met materialen mee, met daarin onder andere verschillende pennen. De leerling mocht die tijdens de kindgesprekken uitproberen. Zij deed daarnaast ook een rekenonderzoek en heeft daarmee het kind echt verder geholpen. Ab’ers stemmen heel goed af met de school. Dat vind ik wel belangrijk. We moeten in het belang van het kind als school, ouders en externen uiteindelijk op één lijn zitten.’

Overbodig

Met elkaar komen we eruit. Dat is ook de overtuiging van Overbeeke. Zij benadrukt het belang van er onvoorwaardelijk zijn voor leerkrachten, ouders en kinderen. Waar zit de ouder in dit proces, waar de leerkracht? ‘Ik kan wel een laatje met adviezen opentrekken, maar zij moeten verder met dit kind. In een eerste gesprek bekijken we waar de prioriteiten liggen.

Er gaan vaak al zo veel dingen goed. Maar wat zien ze het liefst morgen anders? Het is mijn taak als ab’er concrete doelen voor de korte en langere termijn te formuleren. Altijd in samenspraak met leerkracht, ib’er en ouders. Ik stel me ten dienste van hen.

De liefde van de Heere Jezus dringt mij. Ik doe wat mijn hand vindt om te doen en kijk naar de mogelijkheden die er zijn. Ik ben geen keukenrolletje dat je overal voor kunt gebruiken. Is er iemand nodig die meer expertise heeft dan ik, dan mag dat. Uiteindelijk maak ik mezelf overbodig.’

Kindgesprekken

De ambulant begeleider werkt weinig individueel met kinderen en voert alleen kindgesprekken wanneer dat past binnen de casus. Zij vindt dat die taak allereerst bij de meester of juf ligt, daarna bij de ib’er, en als het echt noodzakelijk is bij de ab’er. ‘Op school kan een bepaald beeld ontstaan van een leerling. Ouders herkennen hun kind hier niet altijd in. Dan is het fijn om het kind te spreken en het gesprek met school en ouders te starten met wat de leerling zelf gezegd heeft.’

Het leek intern begeleider Jolanda aanvankelijk geen goed idee dat een externe begeleider met een leerling in gesprek zou gaan. Zij vroeg zich af of iemand die maar een keer of vier, vijf op school komt, wel in staat is om het vertrouwen van een kind te winnen. Intussen ziet ze dat iemand van buitenaf vaak in een kort gesprek heel veel te weten komt. ‘Die persoon heeft de rust om met het kind te gaan zitten.

Vooral wanneer POPtalk wordt ingezet, gebeuren er mooie dingen.’ Ook Mellanie is enthousiast over het op die manier in beeld brengen van communicatie. ‘Kinderen komen het liefst via spel in contact met anderen. Ze zijn niet per se dol op reflectiegesprekken, zo is mijn ervaring. Met Playmobile-poppetjes naspelen wat er is gebeurd, leidt een beetje af van henzelf.’ Ze noemt het voorbeeld van een kind dat geplaagd werd. Aan de hand van Playmobile durfde ze het te vertellen. ‘Dat gaf de leerkracht inzicht in de positie van de leerling in de klas en zo zocht zij een ander plekje voor haar. Het gesprek wordt op deze manier gevisualiseerd en het helpt een kind met het verwoorden van wat er speelt.’

Verbindende schakel

De ib’er somt nog meer voordelen van een externe binnen de leerlingenzorg op. ‘Een ambulant begeleider zorgt voor afstemming in de communicatie tussen de verschillende betrokkenen: ouders, leerkracht, intern begeleider en eventueel andere externen. Hij of zij kan een casus prima in kaart brengen; ontdekken waar het uiteindelijk aan schort en uitzoeken welke hulpmiddelen kunnen helpen voor een kind. Als iemand die meer op afstand van de school staat, kan een ab’er als een verbindende schakel het soms vastgelopen traject met alle betrokkenen weer vlot trekken, zodat je elkaar (voortdurend) weer vindt.’

Zo krijgt onderwijs op maat in gezamenlijkheid gestalte.


Op veel scholen wordt ambulante begeleiding regelmatig ingezet. Een drieluik.

Ambulante begeleiding op school Ambulante begeleiding en kindgesprekken Meekijken met een ambulant begeleider


AMBULANTE BEGELEIDING DOOR HULPVERLENERS

Om de brug te slaan tussen opvoeding, onderwijs en hulpverlening komen ambulante begeleiders van diverse zorgaanbieders op school.

Zo houdt Eleos spreekuur op verschillende scholen, geven psychologen van Driestar educatief onder schooltijd basis ggz en komt een medewerker van Agathos of Siloah zowel thuis als op school voor ondersteuning bij het aanleren van de algemene dagelijkse levensverrichtingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

BEGELEIDING ZORGLEERLINGEN VAN BINNENUIT EN BUITENAF

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken