Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rentmeester

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rentmeester

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit magazine lezen we artikelen rondom het thema groen. Het gaat dan om begrippen als rentmeesterschap en duurzaamheid. Deze zaken horen bij de levenshouding van een christen. Goed dat ze ook in ons onderwijs een plaats krijgen.

We zijn door de Heere op de aarde geplaatst om verantwoord met Zijn schepping om te gaan. Calvijn gebruikt in zijn verklaring van bovenstaande tekst uit het eerste Bijbelboek het begrip rentmeester. Zo iemand zorgt voor de goederen van zijn heer. ‘Ieder moet bedenken dat hij over alles wat hij bezit de rentmeester Gods is’, zegt de Geneefse reformator.

Hof van Eden

In zes dagen heeft de Heere de hemel en de aarde voortgebracht. De mens krijgt een plaats in de hof van Eden. Daarbij geeft God de opdracht om de paradijstuin te bouwen en te bewaren. Adam en Eva moeten zorgdragen voor de schepping. Hun taak is om het geschapene te beheren en de hof niet te verwaarlozen. In hun houding ten opzichte van de schepping komt uit dat ze de Heere dienen met hun hele hart. Uit alles blijkt dat ze goede rentmeesters zijn.

Zuchtende schepping

Door de zondeval veranderde alles. De mens sleurde de schepping mee in de zonde. Het aardrijk is om onzentwil vervloekt en brengt doornen en distels voort. We zijn geen goede rentmeesters meer. De gevolgen zien we onder andere in de stervende natuur en de opwarming van de aarde. Zo leven we in een zuchtende schepping. Er rust een dure plicht op ons om zo goed mogelijk met het milieu om te gaan. Maak het maar concreet naar de leerlingen toe.

Verlossing

In de gebrokenheid ziet de schepping reikhalzend uit naar de verlossing. Ze zucht als in barensnood. Dat geeft de verwachting aan van een nieuw begin. Op deze door de zonde vervloekte aarde heeft het kruis van Christus gestaan. Daarom komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop Gods verloste volk eeuwig zal wonen. Dan zullen ze weer volmaakt rentmeester zijn. Het laatste Bijbelboek schrijft erover: Zijn dienstknechten zullen Hem dienen.

Onze verhouding tot de Schepper blijkt ook in onze houding tegenover de schepping. Een bezinning waard.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Rentmeester

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's