Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat gaan we doen met 8,5 miljard?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wat gaan we doen met 8,5 miljard?

5 minuten leestijd

‘ We geven 70 miljard uit aan steunpakketten voor de economie. Wat als we nu, zeg maar, 1 miljard uitgeven aan een ziekenhuis met 3000 bedden. Dan hebben we toch de druk op de zorg meteen aangepakt? En kan Nederland weer open?’

Het lijkt heel simpel. Gooi er een groot bedrag tegenaan (‘Onze zakken zijn heel diep’, aldus Wopke Hoekstra) en een groot probleem is getackeld. Maar… 3000 bedden in de zorg extra is één ding; de vervolgvraag is: welke artsen en vooral verpleegkundigen en verzorgenden gaan in dat nieuwe megaziekenhuis werken? Precies, die zorgverleners zijn er niet. In de zorg hebben we vooral vacatures.

En daar was dan opeens 8,5 miljard voor het onderwijs. Vooral bedoeld om leerachterstanden in het onderwijs als gevolg van corona en de schoolsluiting weg te werken. Een astronomisch bedrag. Een gemiddelde basisschool, die ondanks corona zijn zaakjes redelijk op orde heeft en niet al te veel leerachterstanden constateert, krijgt al gauw zo’n 180.000 euro. Een gemiddelde school in het VO meer dan 1 miljoen euro. Het gaat inderdaad om een gigantische en nog nooit vertoonde kapitaalinjectie in het onderwijs. Alle problemen nu getackeld?

Laat me heel duidelijk zijn: ik ben niet ondankbaar. Los van alle uitdagingen wat betreft het maken van plannen, het zichtbaar maken van onderwijsachterstanden en het rechtmatig verantwoorden van de inzet van de middelen: het is een prachtig bedrag en een enorme steun in de rug. Daarvoor past dankbaarheid richting de overheid. Maar… Mijn “maar” is deze. Onderzoek toont duidelijk aan dat de onderwijsmaatregelen met de meeste effectiviteit en opbrengst altijd geconcentreerd zijn rond de inzet van... mensen! En juist aan mensen hebben we in het onderwijs zo’n tekort. De komende jaren zal het aantal vacatures alleen maar oplopen, en wel tot duizenden! Terecht maken we ons druk om de kwaliteit van het onderwijs, om leerachterstanden, om het behoud van het christelijk-reformatorisch onderwijs. Maar wat baat het als we straks de mensen niet hebben om het onderwijs te geven? Ik ben écht blij met de 8,5 miljard. Maar alsjeblieft, laten we ook het maximaal mogelijke doen om eenzelfde boost te geven aan het binnenhalen van mensen in het onderwijs. En ja, dat zal veel geld kosten. Maar zonder die investering zal het niet gaan! En dat vormt een reële bedreiging voor ons onderwijs.

Ik wil graag van de gelegenheid gebruikmaken om een prachtig initiatief binnen de volle breedte van de reformatorische scholen onder de aandacht te brengen: de Werkgroep Meer personeel in het reformatorisch onderwijs en het van deze werkgroep uitgaande platform www.endanbenjeleraar.nl. Door middel van een scala aan activiteiten en campagnes probeert deze werkgroep mensen te enthousiasmeren voor het onderwijs. Geld hiervoor is héél hard nodig. Het gaat om het behoud van ons onderwijs.

Dus bij uitzondering in deze column een oproep: breng de stichting en haar werkgroep onder de aandacht, van instellingen, kerkenraden en ondernemingen.


Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar tslagboom@kliksafe.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Wat gaan we doen met 8,5 miljard?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken