Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wie Ben Ik Eigenlijk?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie Ben Ik Eigenlijk?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Juf Geke heeft pleinwacht. ‘Wat zit je haar leuk’, zegt ze tegen een meisje uit groep 4. Het meisje glimlacht. Een paar minuten later snelt de juf naar een huilend jongetje. Naast hem zit een meisje uit groep 8 dat troostend haar arm om zijn schouders slaat. ‘Sst, stil maar joh. Het is maar een heel klein schrammetje’, zegt het meisje. De tranen van het jongetje verdwijnen al snel. ‘Wat kun jij goed troosten, zeg!’ zegt de juf vol verbazing. Het meisje glundert. ‘Dank u, juf!’

Een aantal weken geleden was het nationale complimentendag. Op die ene dag, 1 maart, staat het geven van complimenten centraal. Naast alle maatschappelijke dagen zoals gedichtendag, dag van het zelfvertrouwen, nationale pannenkoekdag en Moeder- en Vaderdag, is er dus ook een complimentendag.

Om aandacht voor deze complimentendag te krijgen, is de website www.nationalecomplimentendag.nl in het leven geroepen. Daar wordt uitgelegd waarom deze dag er is. Blijkbaar zit het niet in de volksaard van de Nederlanders om complimenten te geven. Daarom geeft de site zes tips om toch complimenten te geven én te ontvangen. Want dat laatste is ook een ding. Ga je je verontschuldigen als iemand een compliment over je jurk geeft (‘Het is maar een tweedehandsje, hoor’)? Dat is fout, volgens de website. Zeg maar gewoon: ‘Dankjewel.’ Niets meer en niets minder.

De diepte in

De zes tips van de site zijn vrij simpel, maar één tip valt op. ‘Maak het compliment zo concreet mogelijk en blijf niet in algemeenheden hangen.’

Misschien is dát wel waar wij als Nederlanders niet zo goed mee kunnen omgaan. Zit dát niet echt in onze volksaard. Of kennen wij de ander misschien niet goed genoeg? Het is vrij eenvoudig om wat over iemands uiterlijk te zeggen (‘Wat zit je haar leuk!’ Of: ‘Heb je nieuwe schoenen? Leuk, zeg’). Dat is ook vaak wat kinderen noemen als ze een positief punt van een ander kind moeten noemen: ‘Hij kan goed voetballen.’ ‘Zij kan goed tekenen.’ ‘Hij is de snelste van de klas.’ Op zichzelf genomen allemaal mooie punten, maar het raakt niet de kern. Deze complimenten blijven aan de oppervlakte en zeggen in principe niets over wíe het kind is en wat de kernkwaliteiten van het kind zijn.

Kernkwaliteiten

Kernkwaliteiten liggen dicht bij de waarden en talenten van de kinderen. Positieve emoties, gedachten en gedragingen hangen samen met persoonskenmerken, ofwel kernkwaliteiten, die zich tonen in gevoel, gedrag en gedachten Een kernkwaliteit gaat over wíe je bent. Wat écht bij jou en jouw karakter past en wat je fijn vindt om te doen. De meeste mensen kunnen namelijk wel troosten of een bemoedigende tekst sturen.

Maar sommige mensen kunnen zo goed troosten, dat de ander het verdriet echt even vergeet.

Veel mensen luisteren, maar denken intussen wel aan andere dingen. Sommige mensen zijn zo empathisch, dat ze écht luisteren en (bijna) mee kunnen voelen met de ander. Anderen zijn doorgaans positief, maar als er moeilijkere tijden aanbreken, overheerst meer het pessimisme. Er zijn echter ook mensen die optimistisch blijven en anderen daarin mee kunnen nemen. Ook dát is een kernkwaliteit.

Gelijkenis

Kinderen (en volwassenen soms ook nog) vinden het vaak moeilijk om hun eigen kernkwaliteiten te noemen. Soms omdat ze denken dat ze álle kwaliteiten in zich hebben: ‘Ik ben geduldig, optimistisch en creatief, maar ik ben ook bescheiden, kritisch en vindingrijk.’ Soms ook omdat ze echt niet weten waar ze goed in zijn of waarin zij zich onderscheiden van anderen. Dat kan omdat ze (bijna) nog nooit van iemand hebben gehoord waarin zij anders zijn dan anderen.

Het kan ook komen omdat ze bang zijn om trots te worden. Dat is een reële gedachte. Als mens hebben we niets waar we ons op kunnen beroemen, want we zijn in zonde ontvangen en geboren. Bekend is echter ook de gelijkenis van de talenten. De een kreeg meer talenten dan de ander, maar ieder kreeg talenten. Er was een knecht die niets met zijn talent had gedaan. Hij werd slecht en lui genoemd, maar de andere twee werden goed en trouw genoemd.

In deze gelijkenis gaat het deels over het inzetten van je talenten. Je zou daar gerust kernkwaliteiten voor kunnen neerzetten. Het is mooi om kinderen te laten ontdekken wat echt bij hen hoort en hen dáárvoor te complimenteren. Dan raak je hen in hun kern en laat je merken, als moeder, leerkracht of andere opvoeder dat je het kind kent.

Lees de volgende complimenten maar eens. Welke gaan écht over een kernkwaliteit? ‘Wat zit je haar leuk vandaag’ of: ‘Wat ben jij een doorzetter’? ‘Wat heb je mooie schoenen’ of: ‘Ik kan jou echt vertrouwen’? ‘Wat een prachtige trui heb je aan’ of: ‘Jij kunt goed luisteren.’ Door het benoemen van kernkwaliteiten laat je anderen groeien en tot bloei komen, en het is nog Bijbels ook.

Genade

De gelijkenis van de talenten heeft nog een tweede betekenis. Hoe talenten worden ingezet op geestelijk gebied. De gelijkenis is vooral bedoeld om de juiste vrees voor God in ons te doen ontwaken en ons te dwingen onszelf af te vragen wat we doen met de genade die ons is geschonken. Dat is een nog veel belangrijkere vraag dan wat onze kernkwaliteiten zijn en al helemaal hoe we iemand succesvol kunnen complimenteren.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2022

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Wie Ben Ik Eigenlijk?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2022

De Reformatorische School | 52 Pagina's