Lichaam en ziel
Paulus laat een indringende vermaning horen tegen ontucht. Een vermaning tegen de onreinheid, die tegelijkertijd een opwekking tot reinheid is. Hoe zou er sprake zijn van ontucht, als de Heilige Geest in ons woont?
Als ons lichaam een tempel is van Gods Geest, dan is ontucht niets minder dan heiligschennis. De apostel tast diep. Hij houdt de gelovigen in Korinthe voor: ‘Want gij zijt duur gekocht…’. Er is een hoge prijs voor hen betaald. De prijs van het dierbare bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam (1 Petrus 1:19). Ze zijn niet van zichzelf; ze zijn van Hem. En daarom zullen ze er zijn voor Hem. ‘…zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.’
Misschien bedenken we dat wel eens te weinig. We denken bij de verlossing eerst en vooral aan de ziel. En dat heeft zijn reden. Echter, we hebben niet alléén daaraan te denken. Een christen is duur gekocht; Christus gaf die hoge prijs tot verlossing van ziel én lichaam. Laat het niet zien dat ook ons lichaam er veel toe doet? Veelzeggend belijdt de Catechismus van de rijkdom van de enige troost: ‘Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben…’ In die volgorde.
Hoe diep is dan het bederf vanwege de zonde; het gaat het hele menselijke bestaan aan. Niets blijft erbuiten. Ook de straf op de zonde reikt zover. Dezelfde Heidelberger belijdt dat de zonde, tegen de allerhoogste majesteit van God gedaan, om de hoogste straf vraagt, te weten dat ze ‘met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.’
Hoe rijk is dan – tegen deze zwarte achtergrond – de verlossing van Christuswege! Zowel in Zijn lichaam als in Zijn ziel heeft Hij die verschrikkelijke straf gevoeld, geleden en gedragen. Tot behoud van lichaam en van ziel. Hoe wonderlijk is dan, door het geloof in Hem, de verwachting voor lichaam en ziel. In Zijn toekomst zijn alle zonden weggedaan. Echter ook alle gebrokenheid. Volkomen heil, volkomen heelheid. Alle gebrek, alle gebrokenheid, elke beperking, alle geschondenheid is niet meer.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 2023
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 2023
De Reformatorische School | 48 Pagina's