Een Wereld in Transitie
Het klassieke beeld dat een huwelijk een verbond is tussen een man en een vrouw is niet meer de norm. Het is ook steeds eerder mogelijk om in transitie te gaan. Hoe kunnen we met deze verwarring omgaan? Vanuit het Bijbels Beraad M/V heeft ds. M. Klaassen hierover een drietal lezingen verzorgd op het Hoornbeeck College in Rotterdam.
Het Hoornbeeck College in Rotterdam organiseert jaarlijks een leergang van drie lezingen rondom een bepaalde thematiek. Hierbij worden ook collega’s van het Wartburg College uitgenodigd. Aangezien er steeds meer studenten zijn die met de thematiek rondom lhbti+ te maken krijgen, is het volgens Rik van Groningen, organisator van de leergangen, goed om docenten hiervoor toe te rusten. ‘De rol van de docent is hierin erg belangrijk.’
Jan de Heer, docent godsdienst, heeft de leergang als waardevol ervaren. ‘Ik vond het boeiend om aanwezig te zijn bij de lezingen van ds. Klaassen. Hij nam ons tijdens de eerste lezing mee in de ontwikkelingen van de afgelopen vijftig jaar. Ik vond het confronterend om te zien dat de vrijheid en autonomie van de mens steeds meer in het middelpunt zijn komen te staan. Tijdens de tweede lezing kregen we op een gefundeerde, Bijbelse wijze te zien hoe waardevol het huwelijk is. In de slotlezing werd er aandacht besteed aan de wereld in transitie. De vanzelfsprekendheid van een huwelijk tussen man en vrouw lijkt voorbij. Dit zorgt voor veel verwarring bij jongeren, in de samenleving, maar ook zeker in de kerk. We moeten jongeren die worstelen met hun identiteit ondersteunen. Tegelijk moeten we hun laten zien dat het ware geluk alleen in Christus te vinden is. Het gaat er dan niet meer om wat ik zo graag wil, maar biddend vragen we dan: Heere, wat wilt U dat ik doen zal?’
Zekerheden
Veel studenten bouwen tegenwoordig zekerheden op andere dingen, geeft ds. Klaassen in zijn lezing aan. Denk aan de invloed van sociale media en het gebruik van een smartphone. ‘Dit is normaal geworden en geeft als het ware mee: word gelukkig!’ Het is belangrijk voor hen dat acceptatie van het man/vrouw-zijn op een positieve manier plaatsvindt. ‘Respect is voor studenten belangrijk. Hoe, dat moet iedereen zelf weten.’ Wat krijgen studenten mee vanuit huis, school, kerk en vanuit de samenleving? ‘Voor hen is het de makkelijkste weg om gewoon samen te zijn.’
Docenten mogen hierin iets uitstralen. Ds. Klaassen: ‘Het is belangrijk dat meegegeven wordt het Woord dat in 2 Petrus 3: 9 staat: “De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.”’ Volgens ds. Klaassen zijn hierin twee pijlers te vinden, namelijk gena de en waarheid. ‘Houd je te allen tijde vast aan het Woord van God. In liefde zie je de medemens. Dit staat bovenaan. Begin met luisteren en, zoals Philip Nun zegt: “Wat is de sociale cohesie, waar staat iemand?”’
Gebrokenheid
Sandra van Mourik-Huigens, docent welzijn, kijkt terug: ‘In het christelijk onderwijs vinden we richtlijnen in de Bijbel ten aanzien van relatievorming en seksualiteit. Daarin zien we dat God het huwelijk tussen man en vrouw bedoeld heeft als seksuele relatievorm en als afspiegeling van de liefde van Christus voor Zijn Kerk. Tegelijk ervaren we in de dagelijkse schoolpraktijk de gebrokenheid van het leven. Worstelen met gender of geaardheid, of met gevolgen van echtscheiding kan diepe sporen trekken in het leven.'
Identiteit
Arieke ten Voorde, docent Engels, vult aan: ‘Het is belangrijk om voor Gods woorden te blijven staan, ook al is dit een weg van worsteling. Wel belangrijk om de ander voorzichtig en in liefde tegemoet te treden. Er is veel naïviteit rondom het thema in transitie gaan. Uiteindelijk is er, zoals ds. Klaassen benoemde, ook maar één oplossing voor deze problematiek: verlossing. Prachtig dat hij daarmee afsloot, dat moeten we voor ogen houden. Maar wat als dit onderwerp ter sprake komt in de klas? Dan neem ik mee wat ik tijdens de lezingen gehoord heb: Maak het bespreekbaar, luister in liefde, erken gevoelens, maar wees daarnaast ook eerlijk richting de student. Benadruk dat identiteit niet iets is wat je maakt, maar wat je krijgt. Onze diepste identiteit ligt daarom nooit in onszelf, maar in de verbondenheid met God Zelf. Als de Heere op de eerste plaats staat, zullen gevoelens en worstelingen in een ander licht komen te staan.’
Behoefte
Dominee Klaassen: ‘We zien dat er binnen het onderwijs veel behoefte is aan toerusting rondom genderthematiek. Er is nog geen school die dit op deze wijze vormgeeft. We hopen dat dit verplichte kost mag zijn in de breedte van het reformatorisch onderwijs. Vanuit het Bijbels Beraad juichen wij dit alleen maar toe, want je ziet overal dat de behoefte er is.’
Reactie Arieke ten Voorde-Heikens, docent Engels
‘De lezingen heb ik persoonlijk als zeer leerzaam en inspirerend ervaren. Wat ik bijzonder heb gewaardeerd was de laagdrempeligheid van de spreker; er was alle ruimte voor vragen. Tijdens de lezingen werd met je neus op de feiten gedrukt, en dat is goed. Want dit gaat ons eigen klaslokaal niet voorbij. Nu niet en in de toekomst zeker niet. Deze lezingen maken je scherp rond dit onderwerp en stimuleren je tot verder nadenken en lezen.’
Reactie Sandra van Mourik-Huigens, docent welzijn
‘Bij mij bleef er na de lezingen toch behoefte aan Bijbels-pedagogische richtlijnen om naast jongeren te staan. Het geven van morele antwoorden is wellicht niet zo moeilijk, wel om hen vast te houden en bij te staan in het vinden van hun (christelijke) levensweg. Een bijdrage vanuit christelijk-psychologische hoek zou hierbij kunnen helpen.’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 2023
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 2023
De Reformatorische School | 48 Pagina's