Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. Labee over: Pleiten II

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. Labee over: Pleiten II

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wilt u nog iets meer schrijven over het werkzaam zijn met Gods Woord? Het is zo moeilijk om vandaag de dag niet te vervallen in oppervlakkige godsdienst enerzijds en (verkapt) hypercalvinisme anderzijds.

Enge poort

Er kwamen opmerkelijk veel reacties binnen op de pagina over het ‘pleiten’. Nu beseft de achterpagina-schrijver best dat het niet eenvoudig is om dicht bij de Heilige Schrift evenwichtig te schrijven. Daarbij gaat het ons niet om een woordenstrijd over het woord ‘pleiten’. Achter het (onvolmaakte) schrijfsel zit de worsteling - zoals een van onze lezers het treffend omschreef - ‘om niet te vervallen in oppervlakkige godsdienst enerzijds en (verkapt) hypercalvinisme anderzijds’. Graag willen we dan toch nog iets daarover ter toelichting schrijven. We citeren daarbij uit de eerste preek uit de “Eigenschappen van het zaligmakend geloof” van ds. A. Comrie (1706-1774) in de hertaling van dhr. C. Bregman. Scherp en tegelijk eerlijk tekent Comrie de eerste ‘klip’ van oppervlakkige godsdienst: ‘Onderzoek uzelf of u - diep overtuigd van de noodzaak met Christus verenigd te worden - op grond van uw bevinding uw totale machteloosheid zag om het geloof waardoor uw ziel met Christus verenigd wordt, op behoorlijke wijze te kunnen beoefenen. Heeft dit u vaak om het geloof doen roepen en doen worstelen aan de troon der genade? Ging het erom een geloofsoog te mogen ontvangen om Hem te zien, voeten van geloof om op Zijn roepstem tot Hem te komen, en armen van geloof om Hem te kunnen omhelzen? Wij beleven wonderlijke tijden. De mensen komen zó spoedig, met zó weinig strijd en worsteling tot de grootste zaken van het christelijk geloof, dat ik me moet afvragen: Hoe hebt u het zo spoedig gevonden? Hoe bent u zo snel tot Jezus gekomen, tot een pleiten op grond van het verbond en tot geloofszekerheid? Heeft het u veel gebeden gekost? Hebt u uw machteloosheid leren kennen? O, ik vrees voor velen van dit geslacht!’ We willen er niet teveel aan toevoegen. Slechts het ernstige woord van Jezus uit Mattheüs 7 (vs 13, 14): ‘Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden’.

Ruime nodiging

Na(ast) die indringende woorden klinkt er in dezelfde preek over het geloof als ‘een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt’, een hartelijke nodiging tot de zaligheid. Daarmee wordt de tweede ‘klip’ ontgaan. Belangrijker, daarmee wordt de zondaar schuldig gesteld voor Gods aangezicht en gewezen op de enige weg tot behoud. ‘Vraagt iemand om raad? Vraagt iemand welke weg hij moet inslaan om met Christus verenigd te worden? Welnu, laat het u te doen zijn om een diep in uw ziel doorgedrongen overtuiging, dat u nog niet met Jezus bent verenigd. Stel uw ziel open voor de overtuiging van de Geest, en wees niet tevreden vóór u alles kwijtgeraakt bent en al de ingebeelde argumenten u worden ontnomen (...)’. Maar ik hoor enige van zonden overtuigde mensen zeggen: O, dit is het waarnaar onze ziel verlangt, namelijk om met Jezus verenigd te worden. Maar de een zegt: Ik ben zo’n gering, nietig en onwaardig mens, dat ik niet durf. Maar daarvoor is Hij juist gekomen om door Hem de meest geringe zalig te maken en te verlossen. Een ander zegt: Ik wil mij wel met Hem verenigen maar ik twijfel of Hij mij wel in zo’n nauwe band met Hem wil aannemen. O ja, ziel, Hij is duizend keer gewilliger dan uzelf! Daarvan verzekert Hij u door Zijn Woord: ‘Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen’.

Graag eindigen we met een van de nodigingen in deze preek: ‘Daarom, overtuigde zondaar, wij roepen u toe als een gezant van God: Kom! Want de Bruidegom zegt: Die wil, die kome, en neme de wateren des levens om niet’.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 2020

De Saambinder | 16 Pagina's

Ds. Labee over: Pleiten II

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 2020

De Saambinder | 16 Pagina's