Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. Labee over: Dubbele Trooster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. Labee over: Dubbele Trooster

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In bijvoorbeeld het huwelijksformulier wordt Christus de Troost van de bruidsgemeente genoemd. En Zelf zegt Christus een andere Trooster te geven, name lijk de Heilige Geest. Moeten we denken aan twee Troosters voor Gods kinderen?

Een Trooster in de hemel Inderdaad mogen we spreken over de twee Troosters van de Kerk: Christus is de Trooster in de hemel en de Heilige Geest troost het hart hier op aarde. Over beide Troosters willen we kort iets schrijven. In de oorspronkelijke tekst van het Nieuwe Testament staat het woord Paraklètos. Soms wordt dat Griekse woord in onze taal kortweg vertaald met ‘Parakleet’. Let terlijk wil dat eigenlijk zeggen: iemand die je erbij roept of iemand die je te hulp roept in een rechtszaak. Zeg maar een advocaat die je zaak bepleit, een voorspreker. Zo krijgt dit woord de betekenis van beschermer of trooster.

Welnu, Christus wordt uitdrukkelijk als de Parakleet geduid in 1 Johannes 2 vers 1: ‘Mijne kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt; en indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige’. We laten de kanttekening (5) volgen: ‘Gr. Parakleton, welke titel betekent eigenlijk een advocaat of voorspraak, die iemands zaak voorspreekt en uitvoert in het gericht; en wordt hier Christus toegeschreven, omdat Hij bij de Vader voor ons bidt’. Dat is een heerlijk woord voor een levend lid van de bruidskerk van Christus! Aan de rechterhand van de Vader is een Advocaat of Voorspreker, Die de zaken van Zijn kinderen behartigt. Hij doet dat door zonder ophouden voor hen te bidden. En dat bidden is geen ootmoedig smeken maar eisen. Hij nadert tot de troon van God als de Rechtvaardige, Die aan al Gods eisen heeft voldaan en verzoening voor de zonden heeft aangebracht.

Troostvol is het, als weleens door het geloof gezongen mag worden: ‘Hij geeft den wens van allen die Hem vrezen; hun bede heeft Hij nimmer afgewezen’ (Ps. 145:6b). Maar méér troostvol is de geloofswetenschap over de voorbede van Koning Jezus voor de Zijnen. Zo is de hemelse Bruidegom – naar het huwelijksformulier – de Troost van Zijn bruidsgemeente op aarde.

Een Trooster in het hart

Op grond van de verdiensten van de Parakleet Christus, in de hemel, heeft de Vader op de Pinksterdag de Heilige Geest naar de aarde gezonden. We lezen daarvan in Johannes 14 vers 16: ‘En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid’. De kanttekening (31a) geeft een duidelijke omschrijving van deze Trooster in het hart: ‘Of: Advocaat en Voorspraak, namelijk de Heiligen Geest, Die u niet alleen zal troosten en sterken, maar ook ingeven hoe gij u verantwoorden zult in tijd van benauwdheid en vervolging, Luk. 12:11, 12, en hoe gij den Vader zult aanroepen in uw nood, Rom. 8:15, 26’.

Het werk van Christus en het werk van de Heilige Geest als de twee Parakleten, staan niet los van elkaar. Mogen we het zo zeggen: de Heilige Geest troost het hart op grond van het volbrachte werk van Christus én op grond van Zijn voortdurende voorbede.

Onuitsprekelijk rijk als de levende Kerk op aarde door het geloof mag zien op de verhoogde Parakleet, Jezus Christus, in de troon! En tegelijk onuitsprekelijk rijk als ervaren mag worden in de ziel dat de Trooster, de Heilige Geest, in het hart woont en werkt. En vooral als dan door het geloof gezien mag worden dat die troost een fundament heeft, die gegrond is in het bloed van Christus. Dan is het weleens zo uitgedrukt: ‘gegronde troost is dubbele troost’! Dat heeft alles te maken met de enige troost, beide in het leven en sterven. Troost vanuit het verzoenend sterven en ingebrachte bloed van Jezus in de hemel. Troost van Gods Geest, ‘dat Hij ook mij gegeven is, opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al Zijn weldaden deelachtig make, mij trooste en bij mij eeuwiglijk blijve’ (HC, Zondag 20, antwoord 53b).

Lezer(es), kent u iets van die enige troost en van die twee Troosters? Of bent u nog ‘dubbel troosteloos’?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Ds. Labee over: Dubbele Trooster

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 mei 2020

De Saambinder | 24 Pagina's