Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods heiligdom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods heiligdom

‘Zo zullen zij een ark van sittimhout maken’. Éxodus 25:10a

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

God heeft naar de vrijheid van Zijn verkiezing het bondsvolk Israël uit de slavernij van Egypte gevoerd. Het is Zijn lust om in het midden van dat volk te wonen. Nu openbaart Hij Zelf hoe de tabernakel en het gereedschap gemaakt moeten worden. Om dat te doen, stelt Gods Geest Bezáleël, uit de stam van Juda, en Ahóliab, uit de stam van Dan, in staat om alles naar Gods wil te vervaardigen.

De e Heere begint met de opdracht een ark te maken. Dat was een eenvoudige, gemakkelijk draagbare kist van sittimhout. Waarom? Wij zouden verwachten dat eerst de tabernakel klaar moest zijn. Nee, de Heere begint bij de ark. Deze staat in de eredienst centraal. Van daaruit vloeit alles voort. Die ark is Gods troon, waar Hij tussen de cherubs woont. Weet u dat die ark niets minder is dan een prediking van Christus? Alleen door Hem, de Verbondsmiddelaar, kan de Heere temidden van Zijn Kerk op aarde verkeren.

Twee stenen tafelen

In de ark liggen de twee stenen tafelen, waarop de Tien Geboden geschreven zijn. Dat is de getuigenis van Gods wil. Hij eist volmaakte gehoorzaamheid. Maar in de val zijn we de ongerechtigheid toegevallen. Ons hart kan niet anders meer dan ongehoorzaam zijn.

Kent u dat? Heeft de Heere uw ogen geopend? Dan krijgt u met God te doen. Bij Geesteslicht ziet u niet alleen de dadelijkheid van uw zonde, maar Hij maakt u ook bekend dat u van uw jeugd af aan een overtreder geweest bent. Wat een wonder dat God u tot op dit ogenblik nog draagt en verdraagt. Het is immers rechtvaardig dat God de zonde straft. Dat geeft onrust in de ziel en drijft de mens uit tot de troon der genade.

Het verzoendeksel

Op de ark ligt het verzoendeksel waarop twee gouden cherubs tegenover elkaar staan. Voorovergebogen en met hun vleugels uitgebreid staren ze op het verzoendeksel. Gehoorzaam en volmaakt letten ze op Gods wil en wenk. Wat een groot verschil met de gevallen mens! Nu geven de cherubs Gods troon glorie en bewaken Zijn recht. Bij de poort van het paradijs stelde de Heere reeds cherubs met een vlammig lemmer eens zwaards. Zij bewaakten de boom des levens, zodat die weg voor Adam en Eva afgesneden was. Is er dan geen hoop meer? Is er nog enig middel om de welverdiende straf te ontgaan? Nee, nooit kan de zondaar zelf de gemeenschap met God herstellen.

Maar ziet u het verschil tussen de cherubs? Op het verzoendeksel zijn de cherubs van hun zwaard ontdaan. Waar is dat zwaard gebleven? Hoe kan dat? Stapt God van Zijn recht af? Het is omdat de ark de persoon van Christus symboliseert. De Heere behoudt Zijn recht en spreekt in genade, in het verzoenende bloed van de Middelaar. Dat is een weg die God opent voor dooden doemwaardigen. Zulken zuchten om een middel tot verzoening en herstelling in de gemeenschap met God. Tenslotte nog iets. De ark gaat tijdens de woestijnreis altijd voorop. Hoe is dat in uw leven?

(wordt vervolgd)

Vragen

1. Wat was de betekenis van de ark tijdens de woestijnreis?

2. Wat betekent in dit verband 1 Petrus 1:12?

3. Hoe ziet de ark op Christus? Welke betekenis heeft dat voor Gods kinderen?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Gods heiligdom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 2020

De Saambinder | 20 Pagina's