Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LAATSTE KERKDIENST HOOGVLIET

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LAATSTE KERKDIENST HOOGVLIET

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op zaterdag 12 september vond de laatste kerkdienst plaats in de Bethlehemkerk te Hoogvliet. De gemeente ontstond in 1963. Eerst kwam ze samen in een zaaltje van de Hervormde Kerk. Na drie jaar betrok de gemeente een noodgebouw, om vervolgens in 1972 te verhuizen naar de Bethlehemkerk. De gemeente, die begon als een klein stekje, mocht uitgroeien tot een bloeiende gemeente. Het afgelopen decennium zag de kerkenraad met leedwezen het aantal leden steeds verder afnemen, deels omdat de reformatorische ds. Jac. Koelmanschool haar deuren sloot. Hoewel er op deze dag van afscheid verdriet en weemoed is, mag ook opgemerkt worden dat de Heere de afgelopen 57 jaar veel gegeven heeft.

Ds. H. Brons, consulent van de gemeente, blikte terug op de betekenis van de naam van de kerk, Bethlehemkerk: ‘Huis van brood’. ‘De Heere gaf op deze plaats levend Brood uit de hemel’.

Ds. Brons bediende het Woord uit Hebreeën 13:8: ‘Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid’. Het thema van de preek was ‘De Koning leeft’. Achtereenvolgens werd stilgestaan bij: dat Hij leeft van oude tijden af, dat Hij nu leeft, en dat Hij eeuwig leeft. De Heere heeft Zijn liefdespijlen in harten van zondaars afgevuurd. Dat heeft tot vrucht mogen zijn. Er zijn mensen die kunnen getuigen hoe het voelt wanneer zo’n pijl binnendringt in het hart. Zo’n pijl legt ons hart open voor God. Dat is een wonder van genade. Het teksthoofdstuk stelt voorgangers als voorbeeld: zie op de uitkomst hunner wandel en volg hun geloof na. Dat geldt ook voor ambtsdragers uit Hoogvliet. Dat is geen eigen prestatie, maar alleen Gods werk.

De brief aan de Hebreeën is voor de ontvangers tot grote troost geweest. Ze vormden een minderheid in de samenleving en werden door christenen uit de heidenen niet altijd begrepen. Nu wijst Gods Woord hen hier op de levende Koning. Die Koning leeft ook nu. Ook in Hoogvliet kunnen we ons alleen voelen in een massa die anders denkt. De Heere Jezus weet wat het is om buiten de legerplaats verdrukt te zijn geweest. Laten we dan uitgaan achter de Heere Jezus aan, Zijn smaadheid dragende. Die smaadheid wordt iets heel persoonlijks wanneer we door genade zien dat onze zonden er de oorzaak van zijn. Alle tijd die nog komt, blijft de Heere Dezelfde, al vallen er kerkgebouwen weg.

In het laatste gedeelte van het tekstvers verschuift de aandacht naar wie Christus als Middelaar is. Als Koning bedient Hij uit Zijn priesterschap. Hij staat in voor Zijn Kerk. De kanselbijbel, die straks gesloten wordt, zal vanaf morgen geopend op de kansel in Spijkenisse liggen. De Bethlehemkerk van Hoogvliet gaat over in de Bethelkerk van Spijkenisse. Dat is een grote verandering voor de leden. De persoonlijke vraag is: bent u in de afgelopen 57 jaar veranderd, of bent u dezelfde gebleven? Wanneer u ten goede bent veranderd, heeft u toekomst en wacht er eeuwige rijkdom.

Na de dienst sprak ouderling Kok de dominee en de gemeente toe, waarna ds. Brons de kerkenraad toesprak. Vervolgens sloot de dominee onder het zingen van Psalm 119:45 de kanselbijbel, waarna hij voor de laatste keer Gods zegen over de gemeente van Hoogvliet uitsprak.

Kerkenraad Hoogvliet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

LAATSTE KERKDIENST HOOGVLIET

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2020

De Saambinder | 24 Pagina's