Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heilig gebruik van het reukwerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heilig gebruik van het reukwerk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere vraagt van Aäron en zijn zonen onvoorwaardelijke gehoorzaamheid in de heilige dienst die ze hebben te verrichten. Tot in de kleinste details zegt de Heere tegen Mozes hoe het reukwerk bereid en ontstoken moet worden. Niets wordt aan de wil en de gedachte van de mens overgelaten.

‘En Aäron zal daarop aansteken welriekende specerijen; alle morgen, als hij de lampen wel zal toegericht hebben, zal hij dezelve aansteken. En als Aäron de lampen aansteken zal tussen de twee avonden, zal hij dat aansteken; het zal een gedurig reukwerk zijn voor het aangezicht des HEEREN bij uw geslachten’. Éxodus 30:7 en 8

‘Verder zei de HEERE tot Mozes: Neem tot u welriekende specerijen, mirresap en oniche en galban, deze welriekende specerijen en zuivere wierook; dat elk bijzonder zij. En gij zult een reukwerk ener zalf daaruit maken, naar het werk des apothekers, gemengd, rein, heilig. En gij zult van hetzelve heel klein pulver stoten en gij zult daarvan leggen voor de getuigenis in de tent der samenkomst, waarheen Ik tot u komen zal; het zal ulieden heiligheid der heiligheden zijn’. Éxodus 30:34-36

Aäron moet mirresap, oniche en galban nemen. Het zijn stoffen, die uit de schors of de hars van bepaalde bomen en struiken gewonnen worden. Er hoort ook zuiver wierook bij. Met een vijzel in een mortier wordt alles tot pulver gestoten en dat stof moet dan worden aangestoken tot een lieflijke reuk voor de Heere.

Het rechte gebed

Wat is de geestelijke betekenis van het reukwerk? Dat is het rechte gebed. Terwijl Aäron het reukwerk aansteekt en de rook opgaat, staat het volk in de voorhof. Ze bidden mee met Aäron en dat gemeenschappelijke gebed van dienaar en volk gaat op voor het aangezicht van de Heere. Het reukwerk moet rein en heilig, zuiver en oprecht zijn. Zo kan het ware gebed alleen voortkomen uit een oprecht gemaakt hart. Dan is wel het bederfwerende zout nodig, dat aan het reukoffer werd toegevoegd.

Ook het rechte gebed moet van het bederf van de zonde ontdaan worden. Er is een volk, dat altijd dat zout nodig heeft om van hun zelfbedoeling en zelfhandhaving, van wereld en vlees gezuiverd te worden. Het bederf moet worden weggenomen, anders kan het gebed voor God niet bestaan.

Het oprechte gebed is geen bedenksel van mensen. Het vloeit voort uit de bediening van de Hogepriester. Ziet u hoe de verschillende specerijen gestampt en fijngemalen worden? Ziet u waar het reukwerk uit voortkomt? Het zijn de beproevingen, kastijdingen en verdrukkingen. Nee, nood leert niet bidden, maar de Heere gebruikt de nood wél om het ware roepen en kermen uit de diepte voort te brengen. Daarin werkt God aan op Zijn eigen verheerlijking.

Een aanhoudend gebed

’s Morgens en in de namiddag wordt in het heilige het reukwerk ontstoken. Het is een gedurig reukwerk. Dat betekent dat het oprechte gebed een aanhoudend gebed moet zijn. Van nature hebben we daar geen tijd voor en bidden we even. Weet u wat ook een heilige les is? Er zijn vurige kolen van het brandofferaltaar nodig om het reukwerk aan te steken. Dat wijst op de rechteloosheid van de bidder en op de enige grond van verhoring, namelijk om de offerande van Christus.

Terwijl de kandelaar een helder licht verspreidt, ontsteekt Aäron het reukwerk en wordt de rook zichtbaar. Dat betekent dat de oprechte bidder het licht van Woord en Geest niet kan missen. Als de Heere onder de bediening van het Woord meekomt, wordt de ziel opgewekt en begint het reukwerk van het gebed te roken. Wat een eeuwig wonder, dat de Heere nog wil horen naar het geroep en gekerm van zo’n zondaar.

Vragen

1. Het reukoffer wordt vergeleken met het rechte gebed. Wat is een recht gebed?

2. Waarom leert de nood niet bidden?

3. Waarom moest voor het aansteken van het reukwerk de kandelaar aangestoken worden?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Het heilig gebruik van het reukwerk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's