Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schepping en evolutie in één verhaal [2]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schepping en evolutie in één verhaal [2]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het boek ”Oer” is een veel verkochte publicatie waarin de Bijbelse geschiedenissen in harmonie zijn gebracht met de evolutietheorie. Wat betekent dit voor de Bijbel zelf? Aan het begin van het vorige artikel noemden we het woord onthutsend. Dat willen we nu uitleggen.

Jongeren die met de evolutietheorie in aanraking komen, hebben het niet gemakkelijk. Het staat voor de wetenschap als een paal boven water dat er een oerknal was, dat er miljarden jaren voorbijgingen, dat het leven zich stap voor stap ontwikkelde. In duizenden publicaties over het ontstaan van de wereld speelt Genesis 1 geen enkele rol.

Valt dit te combineren met de Bijbel? Ja, is het antwoord van de drie auteurs van ”Oer”. We gaan nu na wat van het Bijbelse getuigenis overblijft als we hun pad bewandelen. We nemen er goede notitie van dat de auteurs hun boek presenteren als een vertelling hoe het gegaan kán zijn. Maar ook met die beperking blijft de vraag staan wat overblijft van kernzaken van Gods Woord.

Schepping en val

Wat blijft er over van de schepping, zoals God die openbaart in Genesis 1? Hoofdstuk na hoofdstuk in ”Oer” gaat over miljarden jaren van evolutie, zonder dat er herkenning is vanuit de Bijbel. De auteurs weven het geloof in de Schepper in deze hoofdstukken in. Maar, schrap je deze passages, dan blijft er een boeiend boek over. Seculiere wetenschappers kunnen dat zo aanvaarden.

Wat blijft er over van het ‘zeer goed’ uit Genesis 1:31? Verschillende keren lezen we dat evolutie een proces is waarin dood en verderf continu aanwezig zijn. Schokkend is de uitspraak dat de mensheid, voordat God twee mensen aansprak, zon en maan als goden vereerden. ‘Hij vindt het niet erg, hij is er niet boos over dat we zo onwetend waren’, zegt de man dan tegen zijn vrouw. Onthutsend!

Ik kan niet zien hoe Romeinen 5:12 in harmonie te brengen is met hoe ”Oer” schrijft over schepping en zondeval. Was de zondeval moeden vrijwillig? In ”Oer” lees ik: ‘De mensen hebben niets in de gaten gehad. Ze zijn zonder dat ze het beseften naar de kant van de tegenstander overgelopen’. En zelfs de Schepper schijnt overvallen te zijn door de zondeval... (blz. 75).

Christus

Wat blijft er in ”Oer” over van Christus’ geboorte, sterven, van Zijn Borgwerk? Het is pijnlijk om te schrijven, maar de helderheid van het Bijbelse getuigenis heb ik zeer gemist in de hoofdstukken over de Zaligmaker. Het is een tamelijk vaag verhaal geworden. Van de hemelvaart blijft over dat na een snel opkomende mist de wolken braken en Petrus en Johannes plotseling de Heere Jezus niet meer zagen. Toe nou! Wat blijft er over van de kern van het geloof, de rechtvaardiging van de goddeloze? Ik heb er heel weinig, eigenlijk vrijwel niets over gelezen. ‘Ik ervaar een diep gevoel van betekenis, van de zin van het leven. Ik geloof dat we hier niet zomaar zijn’, zo horen we ergens aan het einde een belijdenis van het geloof in God. ‘Ik ervaar de aanwezigheid van God in mijn leven’. Dat is het dan zo’n beetje.

Bij dit alles heb ik me verschillende keren gestoten aan algemeen, soms plat taalgebruik over heilige zaken. Ook daardoor is er heel wat ‘pit en merg’ uit de Bijbel zoekgeraakt en zijn er naar mijn overtuiging Bijbels-theologische vergissingen gemaakt. Jezus’ kruiswoord luidde ‘Het is volbracht’ en niet ‘Mijn werk is klaar!’

Nuttig

Het lukt me niet om tot een andere conclusie te komen dan dat ”Oer” een arm boek is. In een bepaald opzicht is het nuttig dat het verschijnt. Het valt echt niet mee om argumenten van de evolutietheorie te weerleggen. De meesten, onder wie ik, hebben daar veel en veel te weinig vakkennis voor. Maar, met ”Oer” wordt ineens duidelijk wat de gevolgen zijn van de combinatie evolutie en geloof. Met dit boek weten we eigenlijk genoeg. Het aanvaarden van evolutie en het invlechten daarvan in de Bijbelse geschiedenis zie ik als een doodlopende weg. Waarmee ik geen persoonlijk oordeel over de auteurs wil vellen.

Ik adviseer jongeren die in aanraking komen met de evolutietheorie om dit boek te lezen. Lees vooral grondig de Bijbel, leg hem naast ”Oer” en je weet welke risico’s je loopt en wat je kwijt kunt raken van het Bijbelse getuigenis. Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling van de auteurs. Maar, het is wel een vrucht van een boek dat ze met overtuiging hebben gepubliceerd.

N.a.v. Corien Oranje, Cees Dekker, Gijsbert van den Brink, ”Oer. Het grote verhaal van nul tot nu”, uitg. Ark Media; 160 blz.; € 14,99.

(slot)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Schepping en evolutie in één verhaal [2]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's