Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Samen werken aan verbinding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Samen werken aan verbinding

4 minuten leestijd

Bij de Vluchtheuvel komen we in aanraking met een grote diversiteit aan hulpvragen bij aanmelding: opvoedingsvragen, relatieproblemen, depressieve klachten, burn-outklachten, vragen op gebied van seksualiteit, rouwen verlieservaringen, enzovoorts. Deze problemen zijn er altijd al geweest.

We e zien het in de Bijbel, al direct na de zondeval in de verwijdering tussen Adam en Eva. Door Gods goedheid zien we in de Bijbel ook hoe de Heere Zelf in Christus omziet naar mensen in de nood van hun bestaan. Hij ziet en peilt de nood van het dagelijks leven. In het licht van de eeuwigheid.

In afhankelijkheid van de Heere mogen wij de middelen gebruiken. Dat is soms al een grote stap: hulp vragen aan anderen. Het is evenwel persoonlijk verantwoordelijkheid nemen om problemen onder ogen te zien en de bereidheid tonen om er aan te werken.

Hoe gaan we daarmee om in de praktijk? Eerst zomaar twee voorbeelden.

‘Hilda is een 55-jarige vrouw. Ze tobt met

toenemende klachten van uitputting.

Hilda begrijpt niet goed dat ze zich nu zo

voelt. Ze heeft het goed met haar man

en kinderen. Hilda heeft zich altijd heel

verantwoordelijk gevoeld. Gevoelens van

tekortschieten en falen lopen als een rode

draad door haar leven. Klachten van onze-

kerheid en angst liggen op de loer

en versterken haar diepe gevoel

van ‘niet oké zijn’.

‘Onze vijfjarige dochter Leah kan heel erg boos worden, ‘zomaar’, uit het niets. Ze gaat dan helemaal door het lint. Ze zegt vaak dat we toch niet van haar houden. Ze is zo anders dan haar twee oudere zussen. Ook op school loopt het niet lekker. Wat kan er met haar aan de hand zijn en hoe kan ze geholpen worden?

Verbinden en versterken

In dit artikel ga ik vooral in op de mogelijkheid van gezinsof systeemgericht werken. Problemen en klachten worden gezien vanuit de samenhang en de context. Moeite uit het verleden kan ongemerkt doorwerken in het hier en nu en zo ook van invloed zijn op de toekomst. Mensen staan in contact met elkaar en beïnvloeden elkaar voortdurend.

In de gesprekken wordt verbindend gewerkt. De nadruk kan liggen op het veranderen van de omgang met elkaar (interactiepatronen), of op de manier waarop tegen het probleem wordt aangekeken (betekenisgeving). Samen met cliënten worden hun zorgen onderzocht en wat hen tot hiertoe geholpen heeft om er mee om te gaan. We zoeken naar krachten en mogelijkheden en gaan na wie er het best bij de hulpverlening betrokken kunnen worden. Zo kan onder Gods onmisbare zegen ruimte ontstaan voor nieuwe hoopvolle perspectieven. Wat kan deze insteek betekenen in de genoemde praktijkvoorbeelden?

Hilda is opgegroeid als oudste dochter

van vijf kinderen. Moeder was veel ziek.

Hilda ontwikkelde een groot verant-

woordelijkheidsgevoel en leerde om te

zorgen voor anderen. Stilstaan bij eigen

gevoelens en behoeften en voor zichzelf

zorgen blijkt moeilijk. Haar ouders lijken

haar zorg niet opgemerkt te hebben en

hebben haar geen erkenning kunnen ge-

ven. Nu is dat niet meer mogelijk. Hilda

wordt geconfronteerd met haar eigen

eenzame worsteling van vroeger - de

zwaarte van de zorg voor het gezin, terwijl

ze zelf nog maar een kind was! Hilda wordt

uitgenodigd om dit uit te werken, om het

voldoende te kunnen afronden. Ze besluit

als eerste om hiervoor met twee zussen

in gesprek te gaan. Haar kinderen merken

verandering op. Hilda durft hun steun

ontvangen. Een helende ervaring!

Moeite uit het verleden kan ongemerkt doorwerken in het hier en nu en zo ook van invloed zijn op de toekomst.

De ouders van Leah observeren haar

zorgvuldig. Leah is een temperamentvol

meisje, die graag stoere dingen doet. Ze

roept snel negatieve reactie op en steeds

is er onrust. Leah heeft een stoere buiten-

kant, maar daaronder zit een kwetsbaar,

bang en onzeker meisje. Ouders leren hun

dochter beter kennen en leren af te stem-

men op haar behoefte aan duidelijkheid,

persoonlijke bevestiging en steun. Ouders

zien een ‘andere’ Leah, die haar eigen

plekje heeft in het gezin.

Deze gezinsen systeemgerichte benadering biedt veel mogelijkheden. Kleine veranderingen kunnen net het verschil maken. Denkt u hulp nodig te hebben? Wacht dan niet te lang. Het kan altijd de moeite waard zijn om een oriënterend gesprek aan te vragen en de mogelijkheden te onderzoeken.

Reacties aan:

tboer@stichtingdevluchtheuvel.nl

tel. 0113-213098

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Samen werken aan verbinding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Saambinder | 24 Pagina's