Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schreef Hij in de aarde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schreef Hij in de aarde

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is er verwantschap met de handeling van de Heere Jezus in Johannes 8 vers 8 en de woorden die we lezen in Jeremia 17 vers 13?

Zondig

De evangelist Johannes verhaalt van een vrouw, in overspel gegrepen, die door de schriftgeleerden en de farizeeën gebracht wordt tot de Heere Jezus. Na de vreugde en blijdschap van het Loofhuttenfeest moet het verkeerd zijn gegaan. De zon- de is niet origineel, er wordt echtbreuk gepleegd en het komt openbaar. Een verschrikkelijke daad, bedreven op een hoog- tijdag die herinnert aan Gods goedheid en trouw.

Maar wat de mannen van de wet doen is niet minder zondig. Ze gaan naar de Heere Jezus met deze vrouw. De aanklacht is helder: ‘Meester, deze vrouw is op de daad zelve gegrepen, overspel begaande. En Mozes heeft ons in de Wet geboden dat dezulken gestenigd zullen worden; Gij dan, wat zegt Gij?’ Ze komen tot Jezus, Hem verzoekende. De kanttekening (5) schrijft: ‘Namelijk met zulke mening, indien Hij haar vrijsprak, dat zij Hem als een verbreker der wet zouden kunnen beschuldigen; en indien Hij haar veroordeelde, dat zij Hem als onbarmhartig bij het volk in haat zouden brengen’.

De Zaligmaker van zondaren geeft geen antwoord maar bukt Zich en schrijft met Zijn vinger in de aarde. We moeten daarbij denken aan het stof van de tempel waarin Hij Zijn vinger steekt. Zijn be- lagers laten het hier niet bij en blijven doorvragen. Dan klinken de geladen woorden: ‘Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar’. Dan lezen we wéér van dat schrijven: ‘En we- derom nederbukkende, schreef Hij in de aarde’ (Joh.8:8). Omdat er niet staat wat Hij schreef, zijn er allerlei gedachten over ontstaan. De kanttekenaren noemen de mogelijkheid dat Hij hetzelfde geschreven heeft als wat Hij sprak over het werpen van een steen. Augustinus (354-430) meende dat op deze wijze het onderscheid tussen Wet en Evangelie werd aangewezen. ‘Christus schrijft niet in stenen tafelen maar in een mens, die stof en aarde is’, zo stelde hij.

Calvijn (1509-1564) noemt deze uitleg spitsvondig. In zijn Bijbelcommentaar lezen we: ‘Christus wilde immers veeleer, door zoiets onbeduidends te doen, tonen, hoe zij niet waar- dig waren om naar hen te luisteren, zoals wanneer iemand terwijl een ander spreekt, met zijn vinger streepjes op de muur gaat trekken of hem de rug toekeert of op een andere manier toont, dat hij hoegenaamd geen acht geeft op het- geen gezegd wordt’. Weer anderen menen dat de Messias het oordeel opschrijft over deze zaak en nog weer anderen denken dat Hij - uit genade - Zijn onuitsprekelijke zondaars- liefde tot deze gevallen vrouw tot uitdrukking wilde brengen.

Zalig

De vraagsteller legt de lijn (net zoals bijvoorbeeld de Studiebijbel) naar Jeremia 17 vers 13: ‘HEERE, Israëls Ver- wachting, allen die U verlaten, zullen beschaamd worden; en die van mij afwijken, zullen in de aarde geschreven worden; want zij verlaten den HEERE, de Springader des levenden waters’.

Op het eerste gezicht lijkt dat wat ver gezocht maar als we de kanttekening overdenken ligt er zeker een lijn. Er staat (kt. 55): ‘De Heere Christus zegt Luk. 10:20 dat Zijner discipe- len namen in de hemelen geschreven zijn; daarentegen wordt hier gezegd dat de afvalligen in de aarde zullen geschreven worden, dat is, alhoewel zij op aarde onder Gods volk en het zaad Abrahams naar het vlees, en voorts in het gemeen uiterlijk in Gods kerk gerekend worden, en daaronder som- tijds den meester spelen, dat zij nochtans tot het getal der uitverkorenen niet behoren en in den hemel geen plaats zul- len hebben, maar onder die zullen gerekend worden welker deel alleen op aarde is, vgl. Ps. 69:29, en dat hun gedachtenis onder Gods volk op aarde zal vergaan, gelijk hetgeen dat geschreven is in de aarde zeer lichtelijk vergaat’. Zalig om geschreven te zijn met Jezus’ leerlingen in de hemel en ramp- zalig om in de aarde geschreven te worden.

Lezer(es), waar staat uw/jouw naam geschreven?


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Schreef Hij in de aarde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's