Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboorte in engere zin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboorte in engere zin

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is er een oude dogmatiek waarin gesproken wordt over wedergeboorte in ‘engere’ zin? Moeten we dit begrip wel gebruiken als het niet letterlijk in de Bijbel voorkomt?

Rechtzinnig

‘Men moet geen leer aannemen die in de Schrift niet geleerd wordt’. Dat is een van de vele tegenwerpingen die Zacha- rias Ursinus (1534-1583) in het bekende Schatboek - bij Zondag 24 - oppert. In deze eerste uitleg van onze Heidelbergse Catechismus krijgen we ook een treffend antwoord: ‘Men moet geen leer aannemen die in de Schrift niet woordelijk én niet inhoudelijk wordt geleerd’. Dat is eigenlijk het antwoord op de tweede vraag ook bij dit onderwerp. Nergens in Gods Woord lezen we bijvoorbeeld letterlijk van de ‘drie stukken’ die gekend moeten worden op reis naar de eeuwigheid. Maar inhoudelijk kan niemand ontkennen dat het volledig naar het Heilig Blad is als we zo spreken. Wel willen we, om allerlei misverstaan te voorko- men, persoonlijk graag spreken met Bijbelse woorden als het gaat om de ‘vulling’ van begrippen die we als ‘handvat’ gebruiken.

Omdat we al eerder deze pagina ‘over de wedergeboorte’ vul- den, willen we dat nu niet herhalen. Ds. G.H. Kersten (1882-1948) heeft in zijn ‘Gereformeerde Dogmatiek’ uitvoerig over de we- dergeboorte geschreven. Maar als de vraagsteller een oudere dogmatiek hierover wil raadplegen, verwijzen we graag naar “The- oretisch-praktische godgeleerdheid” van Petrus van Mastricht (1630-1706). We laten hem aan het woord hierover (uit het pas verschenen deel 4 van de heruitgave, gebr. Koster 2020). ‘Om dan de aard van deze zo noodzakelijke wedergeboorte des te beter te begrijpen, moeten wij wat betreft het woord ‘wedergeboorte’ vóór alles vasthouden dat dit zowel in de Heilige Schrift als bij de godgeleerden gebruikt wordt:

• Soms in een ruimere zin, voor zover ze de gehele werking van de Heilige Geest betekent, waarmee Hij omtrent het inwendige van de te verlossen mensen bezig is, om hen over te brengen in de staat der genade. Zo betekent zij, behalve de roeping, ook de bekering en de aanvan- kelijke heiligmaking. In deze zin verklaren de praktikale godgeleerden de kenmerken van de wedergeboorte, de beweegredenen en de middelen.

• Soms in een engere zin, zoals ze van de roeping, de beke- ring en de heiligmaking onderscheiden wordt (...).

Van Mastricht schrijft onder meer dat ‘de wedergeboorte, in engere zin zo genoemd, de mens aantreft als geestelijk dood (Ef. 2:1,5). Zij brengt hem de eerste daad van het geestelijk leven toe, waardoor hij geestelijke dingen kan en vermag.

Bijgevolg kan hij zonder wedergeboorte het Koninkrijk Gods niet ‘zien’, namelijk met zijn verstand, omdat het blind is. Hij ‘begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn, want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden’ (1 Kor. 2:14). En al kon hij het Koninkrijk Gods zien, toch zou hij niet kunnen ingaan, om- dat ‘hij zich der wet Gods niet onderwerpt’, en dat zelfs ook niet kan (Rom. 8:7)’. Met vele bewijsplaatsen uit het Woord van God schrijft Van Mastricht over Gods genadewerk in een zondaarshart.

Rechtvaardig

Graag voegen we er nog wel iets aan toe. We zouden de vraagsteller en alle lezers op het hart willen binden dat - ook in onze tijd - veel mensen druk zijn met allerlei termen en begrippen. Men wil zich graag ‘verenigen’ met de begrippen.

Maar we vrezen dat het zo vaak is: rechtzinnig, maar niet rechtvaardig. Mogen we de kern voor ons allen aanwijzen met de woorden van de hierboven genoemde ds. P. van Mastricht? Hij schrijft: ‘...dat ieder zichzelf nauwkeurig moet onderzoeken en beproeven, of hij ook zelf deze allergelukza- ligste vereniging met Christus is deelachtig geworden’.

En op een andere plaats: ‘Degenen die dus door het geloof met Christus verenigd zijn, worden in Zijn bloed of verzoenende gerechtigheid door God voor rechtvaardigen gere- kend, tot vergeving der zonden en bijgevolg tot bezitting van het eeuwige leven’.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Wedergeboorte in engere zin

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's