Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De troost van advent

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De troost van advent

We beluisteren geloofstaal. Taal gesproken door Lamech uit het geslacht van Seth. Een heel verschil met die andere Lamech uit Kaïns geslacht. Bij hem is bruut ongeloof. Hij zoekt de troost niet. Zijn kinderen zijn bekend door hun uitvindingen. Maar vergankelijke dingen troosten niet.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de HEERE vervloekt heeft. Genesis 5:29b

Wij lijken van nature allemaal op deze Lamech. Wij die- nen de wereld, wij zoeken troost ‘hier beneden’. Het leven van ‘pluk de dag’.

Hoe heel anders is dat in het leven van Lamech uit het geslacht van Seth. Hij heeft de vloek aanvaard. Alle ellende in de wereld is ook zijn schuld. Zondeschuld. De vloek ligt op hem.

Van nature buigt hier niemand voor. Velen leven er achteloos aan voorbij. Anderen denken dat zij zullen worden verlost terwijl ze die vloek nooit hebben ingeleefd. Dat verandert als de Heere in het leven komt. Lamech boog voor de zondeschuld. Hij is rechte- loos voor de Heere en rechteloos voor de minste blijk van genade. Naar recht moet hij verloren gaan. Wat blijkt in het belijden ervan zijn oprechtheid.

Troost ontvangen

Wie zal troosten? De HEERE Zelf. Lamech ontving troost bij de geboorte van Noach. Hij zag iets heerlijks en wonderlijks. Hoe kon hij dat zien? Door het geloof. Daardoor gaan de ogen open. Voor de vloek die op mij ligt. Dat geeft droefheid naar God. Maar het opent ook ogen voor de enige troost.

‘Deze zal ons troosten’. Hier is het nochtans des geloofs. Hart en mond zijn een eenheid bij hem. Paulus schreef hierover dat men met het hart gelooft ter rechtvaardigheid en met de mond de zaligheid belijdt.

Bij velen is dat anders. Met de mond een tollenaar en met het hart een farizeeër. Met de mond een aanhanger van de Heere, maar met het hart een volger van de we- reld, de satan en het eigen vlees.

Echte bekering gaat samen met ootmoed. Als zonden zwaar wegen, zullen beproe- vingen licht wegen. Lamech is verlicht door de Heilige Geest. Elke dag kwam hij de vloek tegen in het werk van zijn handen.

Iedere dag werd hij gewaar dat de aarde doornen en distels voortbrengt vanwege onze zonden. Daarover draagt hij smart en uit hij een levende klacht. De tranen die er mee gepaard gaan, zijn bitter maar ook zoet. Geestelijke droefheid komt niet voort uit eigen liefde maar uit liefde tot God. Het zoekt herstel van de gemeenschap met Hem, die door de zonde verbro- ken is.

De moederbelofte

Maar, zeggen we: ‘Dit kind is toch niet de Christus?’ Gods kinderen in het Oude Testament hoopten bij de geboorte van een zoon dat hij de Christus zou zijn. Dit leefde in Lamechs hart. De vervulling van de moederbelofte. Vervuld in de komst van de Verlosser.

Wie hier geen vreemdeling van is, zal er- varen dat dit door God zal moeten worden geschonken. Het is alleen Gods genade dat het leven van deze Verlosser wordt bekendgemaakt in de ziel. Daar ziet La- mech naar uit.

Dan zal het besef van oude en nieuwe zonden levend zijn. Daarom is het van zijn kant onmogelijk. Tegelijk blijkt ook dat hij geloofstaal spreekt. Lamech kent geen ander vermaak dan alleen in God. De verber- ging van Zijn aangezicht is bitterder dan de dood. En Zijn gunst te ervaren is zoeter dan het leven.

Voor Lamech kwam er verwachting van verlossing. Het licht ging in zijn ziel op.

Troost van advent. Zijn zoon Noach zal leven in de vreze des HEEREN. Zijn ge- loofsoog ziet nog verder. Naar de komst van de ware Verlosser, Christus.

‘Deze zal ons troosten’. Dat is de troost van advent. Kent u deze enige troost? Voor leven en sterven? Of bent u nog van de andere Lamech, die van het geslacht van Kaïn is? Als dit uw leven is, dan zal eens gelden: ‘Schoon hij zich op deez’ aard’ in wellust baadt, en ieder roemt zijn weeld’ en overdaad, hij daalt nochtans, gelijk zijn gans geslacht, vervreemd van God, in ’s afgronds donk’ren nacht’.

Bekommer u toch om de eeuwige dingen, om uw Schepper. Want Lamechs zoon, Noach, zal een ark bouwen. Velen zullen buiten de ark blijven. Ze waren druk met allerhande dingen. Alleen degenen die binnen zijn, zijn veilig. Gespaard. Alleen door de Ark, Die Christus is.

Het wonder van genade is, dat voor al Gods kinderen geldt: ‘Maar na de dood is ’t leven mij bereid, God neemt mij op in Zijne heerlijkheid’.

‘Deze zal ons troosten’. Hierin wordt bekendgemaakt het werk van een drie- enig God. De levende Kerk wordt arm en onbekeerd. Alleen een blik in de kribbe van Bethlehem geeft troost. Dat Kind zal overwinnen om ellendigen een plaats in de Ark te geven.

Wederkomst

Deze Kerstkoning komt voor een tweede keer. Om te oordelen de levenden en de doden. Bij heel wat kinderen van God staat de barometer van het geestelijk leven op dor en droog. En als het al levend mag zijn, ligt het uitzien naar die dag vaak onder een laag stof.

Het is genade als het anders is. Jazeker! Uitzien, Hem niet langer te bedroeven door onze zonden. Voor Gods volk, zonden bedreven tegen de wet en tegen genade.

En toch niet kunnen ontkennen een liefdesuitgang te hebben. Zij bezitten de op- lossing niet, die deze twee in hun bestaan oproepen.

Wat een wonder: ‘Deze zal ons troosten’. Ja, dan roepen ze ook: ‘Amen, ja, kom, Hee- re Jezus!’


ds. A.A. Brugge, Doetinchem

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

De troost van advent

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

De Saambinder | 20 Pagina's