Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mijn Steenrots

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mijn Steenrots

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom wordt vrijwel altijd de lijn naar de Heere Jezus Christus getrokken bij oudtestamenti- sche beelden zo- als bijvoorbeeld vanuit Psalm 71 vers 3?

Bedelen

Psalm 71 vers 3 spreekt letterlijk over een Rotssteen ter woning: ‘Wees mij tot een Rotssteen om daarin te wonen, om geduriglijk daarin te gaan; Gij hebt bevel gegeven om mij te verlossen, want Gij zijt mijn Steenrots en mijn Burcht’. Onder meer vanwege de grote overeenkomst met psalm 31 wordt deze Psalm door velen - waaronder de grote reformator Calvijn (1509-1564) en onze kanttekenaren - aan David toegeschreven.

Dat maakt het beeld van een steenrots, waarin je kunt verblijven in bange tijd, heel sprekend. Heeft David niet jarenlang vóór Zijn koningschap als een veldhoen op de bergen moeten zwerven? En als deze psalm gedateerd moet worden tijdens de vlucht voor Absalom, blijft de beeldspraak van grote betekenis.

Nu moeten we eerlijk zeggen dat niet elke Bijbelverklaarder bij déze tekst direct verwijst naar de Middelaar. Zowel onze kant- tekenaar alsook Calvijn noemt de Naam van Christus niet! Dat is op deze plaats mogelijk, al menen we uiteindelijk dat het óók hier niet zonder de Middelaar betekenis kan hebben. Wellicht is het daarbij nuttig om de vergelijking die in het beeld van een steenrots of rotssteen ligt wat scherper te tekenen. Het beeld van de steenrots komt in verschillende betekenissen voor. Daar- bij geeft het Nieuwe Testament vaak nadrukkelijk aan dat het gaat om Christus. Zo lezen we in de eerste Petrusbrief (2:7) de duiding van de ‘steen’ uit Psalm 118. Er staat: ‘U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen wordt gezegd: De Steen Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een Hoofd des hoeks, en een Steen des aanstoots, en een Rots der ergernis’. Kanttekening 4 leert ons: ‘Dat is, een geestelijken Steen. Christus wordt alzo genoemd tegen de levenloze stenen van den ceremoniëlen tempel, die een afbeelding was van het geestelijke huis Gods, dat is, van Zijn gemeen- te, waarin God met Zijn Geest en genade woont, 1 Kor. 3:16, waarvan Christus de Fundamentsteen is, 1 Kor. 3:11, en de Hoeksteen, op Welken zowel Joden als heidenen tot een tempel Gods gebouwd worden’.

Paulus mag bij het licht van Gods Geest schrijven over de steenrots als de watergevende rots in de woestijn: ‘...want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde; en de steen- rots was Christus’ (1 Kor. 10:4b). Ook hier een stukje uit de kanttekening: ‘Dat is, was een teken en voorbeeld van Christus, Die van den Vader ter dood om onzentwil geslagen zijn- de, ons de stromen des levenden waters zou uitgeven, Joh. 7:38’.

Terug naar Psalm 71. Als de dichter nu begeert om dicht bij de Heere te schuilen, kan dat niet anders dan in en om Christus’ zoen- en kruisverdienste. Buiten de Middelaar is God immers een verterend vuur? Liefst spreken we dan over God ín Chris- tus als Steenrots en Burcht. Eeuwig wonder als we door een waar geloof mogen zeggen ‘mijn’ Steenrots en ‘mijn’ Burcht.

Belijden

Nadat we dit alles schreven, haasten we ons om er nog iets aan toe te voegen. Bij genoemde psalm - en op vele andere plaatsen - trekken we graag lijnen naar God in Christus, toegepast door de Heilige Geest. Een drie-enig God is nodig voor het zalig-worden van zondaren: de Vader Die verkoren heeft, de Zoon Die kocht, de Heilige Geest Die toepast. Daarbij is het belangrijk dat we blijven spreken over God Drie- enig, zoals we lezen in de geloofsbelijdenis van Athanasius (uitspraak 15 tot 20): ‘Alzo is ook de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God; en nochtans zijn het niet drie Goden, maar het is één God; alzo is de Vader Heere, de Zoon Heere, de Heilige Geest Heere; en nochtans zijn het niet drie Heeren, maar het is één Heere; want gelijk wij door de Christelijke waarheid genoodzaakt worden een iegelijk Persoon afzon- derlijk God of Heere te noemen, alzo is ons ook door het algemeen geloof verboden drie Goden of Heeren te belijden’. Zó verstaan we graag de vele beelden uit de Heilige Schrift. Verstaat u/versta jij daarbij wat u/jij leest?


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Mijn Steenrots

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

De Saambinder | 20 Pagina's