Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gegeven teken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gegeven teken

Het hart van de goddeloze koning Achaz bewoog zich als de bomen van het woud bij een storm (Jes. 7:2). Dit kwam voort uit een kwaad geweten, ongeloof en mistrouwen (kanttekening 9).

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘En zij zal een Zoon baren...’ Jesaja 7:14

Jesaja krijgt de opdracht om een bood- schap van God te brengen. ‘En de HEERE zeide tot Jesaja: Ga nu uit, Achaz tegemoet... en zeg tot hem’ (vers 3a, 4a). De boodschap klinkt dat de HEERE Juda zal verlossen. Achaz mag zelfs een teken van de HEERE vragen (vers 10, 11). Zie hier Gods neerbuigende goedheid tegenover een verhard mensenkind. De koning wijst dit teken van Goddelijke verlossing met vrome woorden en een huichelachtig hart af.

‘Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven: Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren’ (vers 14).

Hier klinkt een rijke adventsbelofte van het grote mysterie van de vleeswording van Christus. Deze profetie wordt door de engel aangehaald in de droom van Jozef.

Het zaad van de vrouw

Zij zal een Zoon baren! Zij, dat is Maria, de gezegende onder de vrouwen, een jong godvrezend meisje. Gabriël brengt haar een bezoek. ‘En in de zesde maand werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galiléa, genaamd Nazareth, tot een maagd die ondertrouwd was met een man wiens naam was Jozef, uit het huis Davids; en de naam der maagd was Maria’ (Luk. 1:26, 27).

Zij zal een Zoon baren. De Heilige Geest zal haar overschaduwen. Maria zal de moeder des Heeren zijn. Haar eerstgebo- ren Zoon is Gods eniggeboren Zoon. ‘Want een Kind (Zijn mensheid) is ons geboren, een Zoon (Zijn Godheid) is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder (Jes. 9:5).

Het zal de gezegende Vrucht van haar buik zijn. Hij was en bleef de Zoon van God: Deze is Mijn geliefde Zoon. Hij werd de Zoon van de mens. ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig- geboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben’ (Joh.3:16). Christus nam ons vlees en bloed aan en daarom is Hij de echte Zoon van Maria, de Zoon van Bathséba, de Zoon van Ruth, de Zoon van Rachab, de Zoon van Thamar, de Zoon van Eva. Hij is het beloofde Vrouwenzaad, Dat de kop van satan zal vermorze- len. Daarom wacht er voor deze Zoon een weg van de kribbe naar het kruis.

Ze zal baren

Jesaja profeteert: Zij zal baren. Ze zal ba- ren de vrucht van het welbehagen van de Vader. Maria zal de kracht krijgen om in de stal van Bethlehem de Zaligmaker te ba- ren. Elke geboorte is wonderlijk mooi. De pijn en de nood van de geboorte zal Maria ook ervaren. Want dit is het oordeel van God, uitgesproken over Eva: ‘Met smart zult gij kinderen baren’ (Gen. 3:16). ‘De af- val van God onderwierp haar aan kwalen, smarten en kwellingen die het baren met zich brengt’ (Calvijn).

De apostel Johannes zag een vrouw en zij was zwanger en riep, barensnood heb- bende en zijnde in pijn om te baren. ‘En de draak stond voor de vrouw die baren zou, opdat hij haar Kind zou verslinden, wanneer zij Het zou gebaard hebben‘ (Openb. 12:4).

Maar o, wonder, de satan kon de geboorte van de Verlosser niet tegenhouden! ‘En zij baarde een mannelijken Zoon’ (Openb. 12:5).

De geboorte van Jezus Christus is voor het verstand onbevattelijk, onmogelijk en won- derlijk. Zo is het ook met de geboorte van Christus in het hart van een schuldige zon- daar. Er gaat adventsverwachting aan deze geboorte vooraf. Kent u die verwachting? Wordt de vervulling steeds onmogelijker?

‘Ik blijf den HEER’ verwachten; mijn ziel wacht ongestoord; ik hoop, in al mijn klach- ten, op Zijn onfeilbaar woord’.

Ze zal baren! Het woord ‘zal’ ziet op de toe- komst, maar ook op de zekerheid van Gods belofte. Op Gods tijd zal de Geest zulke uitziende zondaren, die hongeren naar de gerechtigheid, laten horen: ‘Dat u (persoon- lijk!) heden geboren is de Zaligmaker, Welke is Christus de Heere, in de stad Davids (Luk. 2:11). Dan wordt het Kerst als deze Zoon gelegd wordt in de kribbe van mijn hart.

Dan krijgt een drie-enig God de eer. Dan gaat door het geloof de tong los, vol diepe verwondering: O dierbare Zoon, o stof van vreugd, geschenk van ’t Alvermogen.

(wordt vervolgd)


ds. M. Karens, Middelburg

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Een gegeven teken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 2020

De Saambinder | 24 Pagina's