Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Wat moet ik doen om bekeerd te worden?’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Wat moet ik doen om bekeerd te worden?’

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In drie artikelen over ‘autisme en geloven’ delen ervaringsdeskundigen hun verhaal en reageren ambtsdragers daarop. Een medewerker van Helpende Handen legt een link naar mogelijkheden voor ondersteuning. Vandaag het derde artikel, over autisme en de prediking. Eline de Kok vertelt over haar ervaringen en ds. A. Schot reageert.

voorbereiding op de kerkdienst kijk ik waar de preek ‘Ter over gaat en wat het thema is.

Daarom vind ik het fijn als dit van tevoren bijvoorbeeld op de website geplaatst wordt, samen met de tekst en de punten. Zo weet ik waar het over gaat, wat structuur geeft en helpt om de preek beter te begrijpen’.

‘Dingen die belangrijk zijn, vragen vaak veel voorbereiding. Het houden van een preek vraagt van een dominee veel voorbereiding. Het is fijn als de luisteraars zich ook op de dienst voorbereiden. Dat kan bijvoorbeeld door het lezen van het Bijbelhoofdstuk en de kanttekeningen of een Bijbelverklaring bij de gekozen tekst. Het is nuttig als dat van tevoren bekend wordt gemaakt. Het belangrijkste bij de voorbereiding is het gebed om Gods zegen, voor de dominee maar ook voor de luisteraars’.

‘Vanwege mijn autisme heb ik bij het luisteren naar de preek behoefte aan structuur. Zonder structuur hangt elke zin van de preek aan een los draadje en weet iemand met autisme dit niet goed te plaatsen in het geheel. Structuur aanbrengen door bijvoorbeeld de punten duidelijk te noemen, helpt mij om de preek te kunnen structureren en daardoor beter te begrijpen. Ook signaalwoorden gedurende de preek helpen daarbij, zoals ‘eerst, hierna, ten slotte’. Het is voor mij belangrijk dat een predikant zijn zinnen afmaakt en liefst niet uitweidt naar iets wat niet direct te maken heeft met het punt dat behandeld wordt.

Elk punt duidelijk afbakenen door aan het einde een korte samenvatting en les mee te geven en dat ook te benoemen, helpt om structuur te creëren en de kern eruit te lichten. Daarnaast helpt het als benoemd wordt wanneer het einde van de preek nadert, door te zeggen ‘ten slotte’ of ‘met dit voorbeeld wil ik eindigen’. Het letterlijk benoemen ‘nog twee zinnen’ helpt alleen als dat dan ook werkelijk wordt gedaan’.

‘Ik begrijp dat een vaste structuur, eenvoudig taalgebruik, een rustige voordracht en een duidelijke uitleg belangrijk voor je is. Het is goed als dominees daar zoveel mogelijk rekening mee houden. Tegelijk is het voor dominees ook moeilijk. Er luisteren zoveel verschillende mensen naar de preek, zoals beelddenkers, woorddenkers, mensen met autisme en mensen met ADHD. Daarom zal de ene preek beter te volgen zijn dan de andere’.

‘Dat snap ik. Bovenal is het voor mij en ik denk voor veel jongeren met autisme belangrijk dat de Bijbelse boodschap duidelijk wordt uitgelegd. Ik heb er behoefte aan dat dat concreet wordt gemaakt: wat is bekering en wat moet ík doen om bekeerd te worden? Er is geen stappenplan, maar een concreet en duidelijk antwoord heeft iemand met autisme wel nodig’.

‘Het is inderdaad belangrijk om in de preken aandacht te besteden aan de vraag ‘wat moet ik doen om bekeerd, dat is zalig, te worden?’ Ik probeer er hier ook alvast concreet op in te gaan. Het moeilijke van deze vraag is dat we de zaligheid niet zelf (een beetje) kunnen verdienen, je kunt niet zalig worden door iets te dóén. Zalig worden is alleen uit genade. De stokbewaarder stelt die vraag ook in Handelingen 16. Paulus geeft een Bijbels antwoord: ‘Geloof in de Heere Jezus Christus’. De zaligheid is alleen door Jezus Christus. Aan Hem krijg je alleen deel door het geloof. De Heere kan dat door de Heilige Geest geven. Gebruik daarom de middelen die de Heere geeft, zoals naar de kerk gaan, Bijbellezen en bidden.

Het kan helpen om een preek samen te vatten. Probeer de kern te onthouden. Als je ieder detail probeert te begrijpen, mis je een stuk van de preek, omdat je je gedachten er niet bij hebt.

Bid om kennis van God, van je ellende en van de Heere Jezus. Als je geen woorden weet, kun je bidden met woorden uit de Psalmen. Vraag de Heere of Hij deze middelen wil zegenen en jij het geloof uit genade mag ontvangen’.

(slot)


Helpende Handen biedt informatie en mogelijkheden voor ondersteuning en gesprek, over de thema’s die in deze artikelen aan de orde zijn geweest. Kijk voor meer informatie op www.helpendehanden.nl/autismeengeloven of neem contact op met Inge van Hell of Bart-Jan Noorlander.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

‘Wat moet ik doen om bekeerd te worden?’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

De Saambinder | 24 Pagina's