Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Immanuël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Immanuël

Reeds op de eerste bladzijde van het Nieuwe Testament vinden wij twee wonderschone namen van de Middelaar: de eerste naam is: Jezus. En de tweede is: Immanuël.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Immanuël, God met ons... Matthéüs 1:23b

Immanuël is een Hebreeuwse naam. Die naam betekent: ‘God met ons’. Drie woorden, drie gedachten, drie punten: ‘God met ons’. Deze naam is een prediking op zich! Zonder Immanuël kan er geen verlossing zijn. De naam Jezus predikt dát Hij Zijn volk zal zalig maken van hun zonden. De naam Immanuël openbaart hóe Hij Zijn volk zal zalig maken van hun zonden.

De naam Immanuël predikt dat de Zoon van God mens geworden is. God Zelf is naar deze aarde gekomen om verlossing te brengen. Matthew Henry zegt kernachtig: ‘Als Hij geen Immanuël was, kon Hij geen Jezus zijn’.

Immanuël is een oude naam. Deze naam is al eeuwen tevoren geopenbaard aan Jesaja in zijn tijd. We vinden de profetie in Jesaja 7. Het is de profetie van de maagdelijke geboorte. Geen mens zal er aan te pas komen. Jozef valt erbuiten. Het gaat om een Goddelijk ingrijpen. Daar hoort een Goddelijke naam bij: Immanuël, God met ons.

En nu spreekt de engel tot Jozef dat deze profetie vervuld is. Het gaat om de verzoening en vereniging tussen de heilige en rechtvaardige God en de zondige mens. Door de zonde is er een oneindige kloof en scheiding gekomen tussen God en de mens. Wij hebben die breuk zelf geslagen. In het paradijs waren wij met God. Maar we zijn gevallen zondaren. De Schrift zegt dat we zonder

God in deze wereld zijn. We hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid van God. Daarom is God ook tegen ons. Hij kan met de zonde geen gemeenschap hebben. Hij is te rein van ogen dan dat Hij het kwade zou kunnen zien.

Zijn liefdesgeschenk

Dat is nu het wonder van Kerst, dat God Zelf in Zijn Zoon naar de aarde kwam om deze kloof te overbruggen. Het is Zijn liefdesgeschenk. Allereerst aan Zijn Israël! Voor hen schrijft Matthéüs zijn evangelie. Maar ook de heidenen zullen in dit heil mogen delen. Immanuël is dichtbij gekomen. Hij is niet veraf blijven staan, maar is heel dicht bij de mens gekomen.

Hij is een Mens uit de mensen. Hij is de Mens met de mensen. Hij komt onder de mensen. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Hij heeft onder ons gewandeld, onder ons gegeten en gedronken, onder ons Zijn werk volbracht. God Die hemelhoog woont en troont is ons nabij gekomen in Zijn vleeswording.

De Zoon van God heeft de menselijke natuur willen aannemen.. De Nederlandse Geloofsbelijdenis, over de vleeswording, zegt het zo: ‘... alzo, dat Hij in der waarheid onze Immanuël is, dat is, God met ons’. Hij heeft geen engelennatuur aangenomen, maar vlees en bloed. Hij is Zijn broeders in alles ge lijk geworden. Hij is één geworden met Zijn volk.

De moderne mens is ‘op zoek naar het Godde lijke in de mens’. Maar het Evangelie zegt: God geopenbaard in het vlees. Het komt van de andere kant. Prins Immanuël moest Zelf komen om de stad Mensziel te bevrijden (lees ”De Heilige Oorlog”).

Immanuël is Zelf in de breuk gekomen!

Immanuël is in de ellende afge daald.

Immanuël is onder de wet gekomen en heeft in de staat van Zijn vernedering de vloek gedragen. Zo laag wilde Hij neerdalen. Zo arm werd de Heiland. In deze koude en onhartelijke wereld wilde Hij komen. Niemand wachtte Hem op om Hem te verwelkomen. Dat predikt onze zonde en schuld!

Ontdekkend licht

Voor wie krijgt deze Immanuël nu waarde? Voor een arme en ellendige zondaar.

En dat wordt beleving. Daar mogen we niet overheen stappen. Het wordt ons tot schuld dat wij Gods wet hebben overtreden. Het wordt ons ook tot schuld dat er geen plaats is voor deze Immanuël.

Geen plaats in de herberg van ons hart. Alleen in deze weg krijgt Immanuël waarde en betekenis.

Hoe wordt het nu Kerst in mijn leven? Door ontdekkend licht ga ik verstaan: ik heb tegen God gezondigd. Ik sta buiten Gods gemeenschap. Maar wat een wonder als er in onze verlorenheid licht valt op de heerlijkheid van Immanuël.

Kom, zondaar, zondares, ga dan eens uit naar de kribbe van Bethlehem! Kom dan, van verre staanden! Wie ligt daar in de kribbe? Dat is Immanuël! Hij is arm geworden, opdat armen door Zijn armoede zouden rijk worden. Kom, welke verlosser zoeken we? Zoeken we het nog buiten deze Immanuël? Maar buiten deze Immanuël is God tegen ons. Eeuwig tegen ons. Buiten Immanuël is God een verterend vuur en een eeuwige gloed.

Maar in en door Immanuël mag de Kerk verlossing ervaren en zeggen met Paulus in Romeinen 8: ‘Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?’

Is deze Immanuël u al alles geworden?

Immanuël. Wat een troostrijke Naam. Is er schoner Naam op aarde? Alleen het geloof ziet dierbaarheid in deze Immanuël. Jozef valt erbuiten, maar hij mag het overgeven. Maria mag ervan zingen: mijn Zaligmaker. Elisabet sprak van ‘de moeder mijns Heeren’. Zacharias zong van de Hoorn des heils, ons opgericht. De herders mochten horen: ‘Heden is u geboren’. Paulus mocht weten in Wien hij geloofd had en getuigt van de troostrijke wetenschap: de Vader met ons, de Zoon voor ons, de Geest in ons.

Zo dan, vertroost elkander met deze woorden: alzo zullen wij altijd met Immanuël zijn. ‘Heerlijkheid woont in Immanuëlsland’ (Samuel Rutherford).


ds. J.B. Zippro, Terneuzen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 2020

De Saambinder | 24 Pagina's

Immanuël

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 december 2020

De Saambinder | 24 Pagina's