Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet al te rechtvaardig…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet al te rechtvaardig…

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De wijze Prediker schrijft ‘Wees niet al te rechtvaardig…’; wat moet ik daaronder verstaan?

Schrijver en bedoeling

Het is allereerst nuttig om de inleidingen op de Bijbelboeken te lezen in de Bijbel met kanttekeningen of in de Bijbel met uitleg. Uit de inleiding van het boek Pre diker citeren we eerst een stukje: ‘Velen onder de geleerden houden het daarvoor, dat Salomo dit boek geschreven heeft in zijn groten ouderdom, nadat hij vele jaren van het rechte pad der ware godzaligheid was afgeweken, maar nu wederom tot God bekeerd (zie de aant. 2 Kron. 11 op vers 17).

In hetwelk hij door het ingeven des Heiligen Geestes, voor de ganse gemeente des Heeren, is betuigende zijn ernstig berouw en leedwezen over zijn voorgaande leven, verfoeiende hetzelve, als zijnde ijdelheid der ijdelheden, door dewelke de mens niet kan verkrijgen de tijdelijke rust en het genoegen des gemoeds, veel minder het hoogste goed, hetwelk is de eeuwige zaligheid. Tegelijk is zijn voornemen, alle mensen met zijn voorbeeld of voorgang te leiden tot vroomheid en godzaligheid. Tot dit einde beschrijft hij vooreerst in het kort den loop zijns levens, en waarin hij voornamelijk zijn genoegen en vermaak genomen heeft. Daarna verhaalt hij ook, dat hij gelet heeft op den handel en wandel waarmede zich vele mensen in dit leven meest bekommeren, zijnde meestendeels ijdelheden, ja, ook wel goddeloze overdenkingen, waarbij hij betuigt dat de alwijze en almachtige God alles stiert en regeert naar Zijn wil en welbehagen, en dat de zaken in de wereld geenszins bijgeval toegaan, gelijk vele mensen zichzelven inbeel- den. Eindelijk vermaant Salomo alle mensen, dat zij God zullen vrezen en oprechtelijk dienen, en alle goede werken oefenen, met eer en vroomheid zich verheugende in hetgeen dat zij van de mil-de hand Gods ontvangen hebben, inzonderheid terwijl zij nog jong, sterk en bij hun verstand zijn, het gestrenge oordeel Gods altijd voor ogen hebbende’.

De Bijbel met uitleg geeft onder meer een mogelijke indeling van dit Bijbelboek en schrijft bij hoofdstuk 7: ‘Aanwijzingen voor het dagelijks leven’. Zo moeten we ook vers 16 uit dit hoofdstuk lezen: ‘Wees niet al te rechtvaardig, en houd uzelven niet al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?’

Rechtvaardig en wijs

De kanttekening noemt verschillende mogelijkheden om deze woorden uit te leggen. Het is leerzaam om deze beteke- nissen eens te overpeinzen. Duidelijk moet gesteld worden dat er níet bedoeld kan zijn (in combinatie met vers 17, waar we de volgende keer een vraag over willen beantwoorden), dat we de weg van ‘het gulden midden’ moeten bewandelen. Dan zou men kunnen denken dat men het niet zo nauw moet nemen als het aankomt op rechtvaardigheid en onrechtvaar- digheid... Dat staat haaks op heel de Heilige Schrift!

Nee, eenvoudig gezegd, wil de Prediker ons met deze woor- den zeggen: wees niet te rechtvaardig, te wijs. Houdt u niet rechtvaardiger dan gij zijt, wees toch niet zo eigenwijs. Het woord ‘rechtvaardig’ betekent dat men in de rechte verhou- ding tot God staat. Dat we volkomen beantwoorden aan Zijn wil, zoals Adam voor de zondeval en Christus gedurende heel Zijn leven.

Maar nu is er niemand, geen sterveling van nature, rechtvaardig voor God. Niet onze vroomheid, onze werken of het ‘door- zoeken van de verborgenheden Gods’ kan ons rechtvaardigen. Alleen genade van Boven kan de mens rechtvaardig verklaren, vrijspreken van schuld en ontslaan van straf. Genade vanuit Hem, Jezus Christus, Die Zich als Borg gegeven heeft, de wet vervuld en de straf gedragen.

Lezer(es), hebt u/heb jij - bij het ontdekkend licht van Gods Geest - geleerd wie u bent? Of houden wij ons nog voor recht- vaardig zonder dat wonder? Wees toch niet al te wijs, probeer uzelf niet te rechtvaardigen. Want als we niet gaan hongeren naar de gerechtigheid die in Christus alleen te verkrijgen is, brengen we ‘verwoesting’ over ons leven. Nog is het genade- tijd en worden goddelozen ‘om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is’.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Niet al te rechtvaardig…

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's