Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Losgekocht door het bloed van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Losgekocht door het bloed van Christus

Petrus bepaalt de vreemdelingen aan wie hij schrijft nog bij een belangrijke reden tot een heilige levenswandel.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘...maar door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam’. 1 Petrus 1: 18-19

Christus is het Lam van God. Zo had Johannes de Doper Hem aangewe- zen. Christus is het Offerlam Dat door God Zelf is gegeven. Door Hem zijn Petrus en zijn lezers losgekocht. ‘Wetende dat gij verlost zijt uit uw ijdele wandel’.

Ze mogen het weten. Ze ontvingen de geloofswetenschap van hun verlossing. Ze moeten hierbij overdenken de onpeilbare liefde van God.

Waaruit zijn ze verlost ? Uit hun ijdele wan- del (letterlijk: levenswijze). Uit een leeg, zinloos en doelloos bestaan, dat ze hebben overgenomen van het voorgeslacht.

M. Henry schrijft: ‘Men kan zich beroemen op ouderwetsheid, op gewoonte en overle- vering en zich daarmee verdedigen en toch met dat al een uiterst ijdele wandel hebben’.

De prijs der ziel

Heeft u de onmogelijkheid van verlossing van deze ijdele wandel al leren inleven? Wat zal de mens geven tot lossing van zijn ziel? Indien de Geest mij gaat ontdekken en ontgronden, dan is in de beleving van het hart alles tekort tot betaling van de schuld. Zelfs zilver en goud (van mijn gebeden en tranen) zijn ontoereikend als los- prijs. Ik kan de prijs der ziele, dat rantsoen, aan God in tijd noch eeuwigheid voldoen.

Maar, schrijft Petrus, de lezers mogen weten van het heilgeheim: ze zijn verlost! Letterlijk: gelost, losgekocht. Op Golgot- ha heeft Christus Jezus het losgeld voor hen betaald. Hij heeft volkomen genoeg gedaan aan het recht van God. Het is volbracht. De hemelse Rechter heeft de bloedprijs aanvaard.

Waardoor zijn zij verlost? ‘Maar door het dierbaar bloed van Christus’ (vers 19). Dierbaar, dat wil hier zeggen: kostbaar, duur, waardevol. Van oneindig meer waar-de dan goud! Het is immers het bloed van het Lam van Gód. Het bloed van Christus is de hoogst denkbare prijs. Hij gaf vrijwillig en plaatsvervangend Zijn leven.

Onberispelijk

Dit Lam was ‘onbestraffelijk’, dat is: onbe- rispelijk. Het ziet op Zijn volmaaktheid. Hij is onbevlekt, vlekkeloos, hoezeer ook verzocht, miskend en gesmaad. Indien het geloof mag leren zien op de prijs die is betaald, en dat voor zo één, dan blijft on- uitsprekelijke verwondering over in de ziel: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood moest sterven. Dan wordt het bloed van het Lam zo zoet en worden mijn zonden zo bitter! Dan mag ik Hem noemen: mijn Kurios, mijn Eigenaar, onze Heere. Omdat Hij mij met lichaam en ziel van al mijn zon- den, niet met goud of met zilver, maar met Zijn dierbaar bloed gekocht en van alle heerschappij des duivels verlost heeft en mij alzo Zich tot een eigendom gemaakt (Heidelbergse Catechismus, antwoord 34). De boodschap klinkt nog tot zondaren in hun ijdele wandel: Zie, het Lam Gods!

(wordt vervolgd)


Vragen

a. Wat betekent: ‘uw ijdele wandel’?

b. Geef de diepe betekenis aan van het woord ‘verlost’ (vers 19). Waarvan moeten wij verlost worden?

c. Welke hoge ‘losprijs’ noemt vers 19? Verklaar de woorden: dierbaar; onbestraffelijk; onbevlekt.

Dit is het zesde deel in een serie Bijbelstudies over de eerste brief van Petrus


ds. M. Karens, Middelburg

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

De Saambinder | 16 Pagina's

Losgekocht door het bloed van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

De Saambinder | 16 Pagina's