Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God is overal tegenwoordig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God is overal tegenwoordig

‘Zij zullen u niet overstromen...’.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Waar zou ik heengaan voor Uw Geest en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht? Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar. Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee; ook dáár zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden’ (Ps. 139:7-10).

God is overal tegenwoordig. Hij is in de hemel, in de hel en op de aarde. Er is geen plaats te beden- ken waar Hij niet is. Er is wel verschil op welke wijze de Heere ergens aanwezig is.

In de hemel is Hij in Zijn gunst aanwezig. Daar openbaart Hij Zijn heerlijkheid het allermeest en wordt Hij volmaakt verheer- lijkt door de engelen en de gezaligden.

In de hel is Hij met Zijn eeuwige toorn en straffende gerechtigheid.

Hij is op de aarde, waar Hij echter niet, zoals wij, aan een grens of plaats gebon- den is. Hij is oneindig. Hij weet en ziet alles en iedereen en dat op hetzelfde ogenblik.

Er is geen plaats denkbaar waar God niet is. Niets ontgaat Zijn alziend oog. Paulus heeft het gezegd in Handelingen 17: ‘Want in Hem leven wij en bewegen ons en zijn wij’. Hij kent ieders hart, Hij geeft het leven en onderhoudt al het geschapene. ’t Is God, aan tijd noch plaats verbonden, Wiens toezicht over alles gaat; Die ’t harte vormt, en kan doorgronden; Die aller wer- ken gadeslaat (Ps. 33:8, ber.). Het mag ons wel aansporen om de zonde te haten en te vlieden. Want we zullen eenmaal van alles rekenschap moeten geven.

Gunst of ongenoegen

Het is zo’n groot verschil of Hij in Zijn gunst en genade ergens is, of in Zijn on- genoegen en toorn. In Zijn gunst, dat kan alleen in de Heere Jezus Christus. Dat is dus niet vanzelfsprekend en van onze zijde altijd onverdiend en verzondigd. Jakob mocht iets van die gunst ervaren onder een geopende hemel bij Bethel. Hij heeft het uitgeroepen: ‘Dit is niet dan een huis Gods, en dit is de poort des hemels’ (Gen. 28:17). Hebt u daar ook weleens iets van mogen ervaren?

Is de overal tegenwoordigheid van God ons tot troost of tot schrik? We kunnen Hem nooit en nergens ontvluchten. Hij ziet ons, al zien mensen ons niet. Hij weet van heel ons leven. Niets is bedekt voor Zijn gezicht. Voor Hem is daarom ook niemand te ver afgedwaald. Hij zoekt het verlorene! Als de Heere een zondaar opzoekt en levend maakt, wordt het levende werkelijk- heid dat Hij overal is en alles weet. Maar dan komt er juist ook een zoeken van Hem. Dan wordt deze deugd van God tot onuit- sprekelijke troost. De Heere is met Zijn genade en Geest in Zijn volk, om Christus’ wil. Hij woont in de hoogte en in het hei- lige, en bij dien, die van een verbrijzelde en nederige geest is (Jes. 57:15). Hij weet van hun zonde, van hun onverbeterlijke bestaan, van alle strijd, van kruis, moeite en verdriet. De Heere laat Zijn volk toch niet omkomen. Hij maakt Zijn Woord wáár, zoals Hij gesproken heeft door de profeet Jesaja: ‘Wanneer gij zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, en door de rivieren, zij zullen u niet overstromen; wanneer gij door het vuur zult gaan, zult gij niet ver- branden en de vlam zal u niet aansteken.’ (Jes. 43:2).

De Heere weet de plaats van onze woning, de omstandigheden van ons (huwelijks)le- ven en gezinsleven. Hij weet van alle arbeid die plaats mag vinden in Zijn Koninkrijk, waar ook ter wereld. Hij zal Zijn Kerk halen uit Jood en heiden, voor Hem is werkelijk niemand onbereikbaar. Hij verliest Zijn Kerk nooit uit het oog. Hij was met Jozef in Egypte, ver van zijn ouderlijk huis, verkocht door zijn broers. Hij zag een moedeloze Elia onder een jeneverstruik liggen in de woestijn. Hij was bij Daniël in de leeuwen- kuil. Hij ziet en hoort het stille zuchten van een ellendige die zonder Hem niet kan leven en sterven. Zoals Jezus Nathanaël zag onder zijn vijgenboom, als zijn bidver- trek. Hij ziet ook als Zijn kinderen afdwalen als een schaap dat van de Herder vandaan dwaalt. Toch zal Hij Zijn volk nooit verlaten en brengt Hij hen weer terug.

Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht;

Hij troost het hart, dat schreiend tot

Hem vlucht.’

(Psalm 145:6, ber.)

(wordt vervolgd)


ds. A.P. Baaijens, Aagtekerke

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

God is overal tegenwoordig

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's