Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEFUNDEERD – de vereniging met Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEFUNDEERD – de vereniging met Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Juist de scherpe prediking van de wet maakt plaats voor de verkondiging van een rijke Christus voor verloren zondaren. Christus is het middelpunt van de preek, omdat een mens alleen door Hem met God verzoend wordt. ‘Daar moet het altijd in de preek naartoe: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt’, zo stelde ds. Kersten. Kernachtiger kan het niet gezegd worden.

Het doel van de ontdekkende, separerende en afsnijdende pre- diking is dat er plaats komt voor Christus. ‘Als de christen gepredikt wordt, verheerlijkt men de mens en wordt Chris- tus van Zijn heerlijkheid beroofd. Maar de rechte onderwerpelijke prediking laat de christen in het niet lopen, opdat Christus de hoogste plaats in het hart zal hebben’. Ds. Kersten omschreef zichzelf als een vriend van de Bruidegom, die de Kerk tot Christus leidt en daar zijn blijdschap in vindt.

Wanneer de Heilige Geest die prediking zegent, leert de zondaar enerzijds alles verliezen en anderzijds alles in Jezus vinden. Het was - terecht - de stellige overtuiging van de predikant: ‘Als uw ziel geen behoefte heeft aan Christus, werp dan al uw bevindingen maar weg. Dan zijn het slechts misleidingen’. Buiten Jezus is geen leven!

Het is een vraag van de allergrootste betekenis, of wij het eigendom van Chris- tus zijn. Want in de weegschaal van Gods recht gewogen, is alles wat wij buiten Hem bezitten te licht bevonden. Want het kan onze schulden niet voldoen. Alles buiten Christus is ongenoegzaam om voor God te bestaan. O, hoe gevaarlijk is het om elkaar te bouwen op uitwendige voorrechten, terwijl die ook aan velen die niet zalig worden, gegeven zijn. Hoe gevaarlijk ook om op aandoeningen van het geweten en bewegingen van het gevoel te bouwen, want ook die kunnen degenen die niet zalig worden hebben. Gods Woord geeft ons tal van waarschuwende voorbeelden. Bovenal is het de eigenschap van het ge- loof, dat het in Christus rust zoekt en alle dingen schade en drek acht om de uitne- mendheid van Christus.

Ds. Kersten drong achter zijn kudde aan, zoals het een herder betaamt. ‘Maak veel gebruik van het Evangelie. Houd u bij uw denken, lezen en horen bij de mening van de Geest en vergeestelijk niet. Gods Woord is Geest en leven en hoeft dus niet vergeestelijkt te worden. Probeer de Godsgedachten die in het Evangelie zijn gedocumenteerd te verstaan. De Heere zegene uw gebruik van de Schriften, opdat u de beloften van God voor uw ziel mag omhelzen’. In het bijzonder had hij ook oog voor degenen die ervan overtuigd zijn geraakt dat niets hen kan redden dan een Borg en Middelaar.

Er ís een weg waardoor u kunt ingaan in het Koninkrijk van God en waar de strijd bekroond wordt. Die weg is alleen in dat gezegende Hoofd, namelijk Christus. Want zalig worden is in Hem zo ruim. Zijn naam is Jezus - dat is: Zaligmaker - en Hij maakt zalig om niet. Er hoeft van ons werkelijk niets bij. Hij staat maar te nodi- gen! Blinden opent Hij de ogen, doven de oren, doden wekt Hij op, melaatsen reinigt Hij. (...) O, dat uw oog op Hem geslagen mocht zijn! Al veroordeelt de wet u en al getuigt uw eigen geweten dat u tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen van dezelve gehouden hebt. En al gevoelt u dat u van dag tot dag de schuld meer maakt en geen betaalmiddel hebt om te voldoen. Het staat Hem niet in de weg. Hij is gekomen om zondaren zalig te maken. Voor Hem is niemand te slecht; voor Hem is niet één mens te schuldig. Hij nodigt hen die geen geld hebben om te kopen en te eten: ‘Ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk.’

Die Evangelieprediking wil de Heilige Geest ook zegenen. ‘Door Zijn kracht krij- gen de nodigingen van Gods Woord een zielsinnemende kracht. Met koorden van Zijn goedertierenheid trekt de Heere hen tot Zich. Hij wil Zichzelf in Zijn Woord aan hen openbaren’.

Dat blijft niet zonder de vruchten van vrede en blijdschap. ‘Wie zal de troost en blijdschap in woorden beschrijven, die de Heere Zijn volk schenkt, als Hij hun ogen verlicht, om Christus te aanschouwen, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Vlees en bloed heeft hun dat niet geopen- baard, maar God de Vader’.

(wordt vervolgd)


B. Bolier, Elspeet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Saambinder | 24 Pagina's

GEFUNDEERD – de vereniging met Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Saambinder | 24 Pagina's