Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Liefde die boven alles uitgaat”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Liefde die boven alles uitgaat”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kortgeleden verscheen er een boek waarin een helder geluid klinkt over christenen in een veranderende samenleving. Het gaat over liefde, (homo)seksualiteit en identiteit. De uitgave heet: ”Liefde die boven alles uitgaat”.

De weg die Nederland gaat, is helaas van de Heere af. De vraag dringt zich op hoe christenen hiermee omgaan, binnen de kerkelijke gemeente, op school en in het gezin. Niet in het minst is dit een vraag die eenieder persoonlijk raakt.

Enkele decennia geleden deelde vrijwel de gehele samenleving de overtuiging dat het huwelijk staat voor een levenslange relatie tussen één man en één vrouw. In- tussen is die overtuiging binnen en buiten de kerk al lang niet meer vanzelfsprekend. Hoe komt het dat onze samenleving op dit punt zo is veranderd? Dat het woord ‘huwelijk’ nu ook kan worden gebruikt voor een relatie tussen twee personen van hetzelfde geslacht laat duidelijk zien dat er sprake is van een radicale verandering. Een verandering die door de overheid is gestimuleerd en bij wet geregeld is.

Wat betekent dit nu voor christenen? Een groot deel van de kerken en van de christe- nen in ons land volgt de maatschappelijke ontwikkelingen. Als een homoseksuele relatie duurzaam is, is zij aanvaardbaar.

Bijbels gezien is dit zonde. Het strijdt met het getuigenis van de Schrift. Het staat dus ook haaks op de wijze waarop de kerk de eeuwen door de Bijbel heeft verstaan. Het raakt daarmee direct het gezag dat de Heilige Schrift heeft.

Het moderne levensgevoel

Hoe hiermee om te gaan? We hebben het dan over praktische dingen. Als ik weet dat mijn (klein)kinderen in deze cultuur leven, wat geef ik als opvoeder aan hen mee?

Doen we - om de lieve vrede wil - principi- eel water bij de wijn en geven we daarmee toe aan het moderne levensgevoel?

Dit brengt ons nog bij iets anders, bij de vraag of ouders weten waarvoor zij staan. Is onze leer in overeenstemming met ons leven? Dit voelen jongeren haarfijn aan. Ze leven in een open samenleving met talloze meningen, waarin iedereen vrijgelaten moet worden om zijn of haar visie op identiteit (gender) en op (homo- of hetero)seksualiteit te hebben. Wat is daarbij waarheid? Heeft de kerk dan alleen de waarheid in pacht? Of zou het niet mis- schien ook anders kunnen zijn? Ik heb míjn waarheid, maar wie ben ik om de ander zijn/haar waarheid te ontnemen?

Hoe voeden wij onze jongeren op? We willen toch dat de volgende generatie bewaard blijft bij het Bijbelse getuigenis over deze dingen? Immers, iedere afwijking daarvan in leer of leven is bepaald geen middelmatige zaak. Het raakt namelijk de zaligheid van de mens. Christenen worden daarom tot belijden geroepen. Juist daar waar de tijdgeest en het Bijbels getuigenis op elkaar botsen. Dan kan dat belijden lijden tot gevolg hebben. De bereidheid daartoe behoort tot de diepste kern van het christen-zijn.

Geen gebruiksartikel

Heeft de kerk hierin een boodschap? In de Bijbel vinden we de richtlijn om in deze verworden cultuur te staan. Want seksuele liefde is geen gebruiksartikel, maar het is het tere en mooie dat thuishoort binnen het huwelijk tussen één man en één vrouw. De Bijbel wil ook een gids zijn voor dege- nen die met seksualiteit of een andere gerichtheid worstelen.

Dit komt dichtbij als het uw zoon of doch- ter betreft. Of als een ambtsdrager er tijdens een pastoraal gesprek mee te ma- ken krijgt. Iemand die ermee worstelt stelt zich kwetsbaar op. Is er de ruimte voor kwetsbare gesprekken in de gemeente waartoe u behoort? Dat begint allereerst met luisteren. Men vraagt doorgaans niet om goedkeuring, maar men wil delen wat in hen leeft. Er wordt van ambtsdragers gevraagd om samen te luisteren naar wel- ke weg de Heere wijst.

Wij veroordelen geen mensen, we veroordelen wel een leven dat niet in overeen- stemming is met Gods Woord. Daaraan verbonden is de oproep: ‘Keer weder, gij afkerige kinderen’. Proeven onze jongeren dit bij ons? Spreken we tot onze naasten - wie ze dan ook zijn en hoe ze ook leven - als stervende tot stervenden?

Genade leert om datgene wat God zonde noemt, ook werkelijk als zonde aan te merken, te belijden en te haten. Biddend om een leven in de vreze des Heeren; een leven in overeenstemming met de Bijbel.

Om kerkenraden en gemeenteleden te hel- pen bij de bezinning op dit thema heeft het interkerkelijk platform Bijbels Beraad M/V dit boekje ”Liefde die boven alles uitgaat” kosteloos gestuurd naar zo’n 900 kerken. Deze evenwichtige publicatie is van bete- kenis voor kerkenraadsleden, mensen uit het jeugdwerk, belijdeniscatechisanten, ouders en jongeren.


N.a.v. ”Liefde die boven alles uitgaat: Wat zegt de Bijbel over (homo)seksualiteit en identiteit?”, dr. P. de Vries en dr. M. Klaassen; uitg. Bijbels Beraad Man/ Vrouw (interkerkelijk platform dat staat voor de Bijbelse visie op man, vrouw, huwelijk en seksualiteit).

Reacties : n.j.teerds@kliksafe.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Saambinder | 24 Pagina's

“Liefde die boven alles uitgaat”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Saambinder | 24 Pagina's