Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Elía

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Elía

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

”Elía”, ds. P. Melis; uitg. Red Heifer Publishing; 202 blz.; € 14,00.

Door Gods genade mocht ds. P. Melis een grote plaats onder ons hebben. In de preken die van hem nagelaten zijn, spreekt hij nog nadat hij gestorven is. Opnieuw is een keurig ingebonden bundel uitgegeven, nu met twaalf preken over het leven van Elía.

Opmerkelijk is de eenvoud waarmee Gods Woord verklaard en aan de harten van de hoorders gelegd wordt.

Heel teer wist hij het bevindelijk leven van Gods volk te verkla- ren. Hij wist in Wie het leven ligt: ‘O, gemeente, dan zou ik het wel zo willen uitdrukken, weet je waarin de sterkte ligt voor Gods volk? Wanneer ze door het geloof verder mogen blikken in de wonden van Hem, die Hem geslagen zijn in het huis van Zijn liefhebbers. Wanneer ze door het geloof mogen blikken in Zijn door- boorde handen en in Zijn doorstoken zijde. Daar ligt de kracht in, daar ligt de sterkte in voor een vermoeide ziel. Voor een ziel die niet meer verder kan. Voor een ziel die niet meer weet hoe het moet. Voor een ziel die zegt in zijn moedeloosheid en in zijn ongeloof: ‘O, neem mijn ziel maar van mij weg, want ik ben niet be- ter dan mijn vaderen. En het is mij beter te sterven dan te leven’.

Maar wanneer ze dan door het geloof gebracht mogen worden bij Hem, Die vrijwillig de gang is gegaan van de kribbe naar het kruis. Bij Hem, Die Zichzelf vrijwillig gaf tot de verzoening van de zonden van Zijn volk. Bij Hem, Die vrijwillig de schuld en de zonden van Zijn volk op Zich geladen heeft en vrijwillig de gang is gegaan naar de kruisheuvel van Golgotha. Daarin ligt kracht. Daarin ligt sterkte. Daarin ligt de moed van een vermoeide ziel’.

Actueel is de eerste preek over het oor- deel dat Elía aankondigde. Er ligt een ernstige waarschuwing in, dat we met alle zegeningen en goedertierenheden ons van de Heere afgewend hebben. De vijfde preek stelt ons voor de keus: ‘En nu zegt Elía tegen zijn volk: ‘Echt, je moet kiezen voor God of voor de wereld. Eén van tweeën. Een tussenweg is er niet’. ... We kunnen Gode niet behagen met die tweeslachtigheid; de wereld wat en de Heere wat’.

Laten we in de kerk en thuis deze preken maar lezen!

ds. G. van Manen, Elspeet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Elía

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 2021

De Saambinder | 20 Pagina's