De zaligsprekingen [21]
‘Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid’. Mattheüs 5:6
Het wezen van de geestelijke honger
Wij zijn nu gekomen tot de vierde trede van de gelukzaligheid: Zalig zijn die hongeren. De woorden vallen in twee delen uiteen: een aangeduide plicht en een belofte die ermee verbonden is.
Een aangeduide plicht: Zalig zijn die hongeren.
Geestelijke honger is een gezegende honger. Wat wordt er met ‘honger’ bedoeld? Honger staat voor verlangen (Jes. 26:9). Geestelijke honger is de gezonde eetlust waardoor de ziel vurig verlangt naar datgene wat zij als zeer gepast voor, en in overeenstemming met zichzelf aanvoelt. Waar komt deze honger vandaan? Honger komt voort uit een besef van gebrek. Wie geestelijk hongert, heeft een waar besef van zijn eigen behoeftigheid. Hij heeft gerechtigheid nodig.
Het hongeren naar de gerechtigheid
Wat wordt er met ‘gerechtigheid’ bedoeld? Er is tweeërlei gerech- tigheid: door toerekening en door inplanting.
Er is een gerechtigheid door toerekening, namelijk de gerechtig- heid van Christus. Jeremia 23:6: ‘En dit zal Zijn Naam zijn, waarmede men Hem zal noemen: De HEERE onze gerechtigheid’. Deze is even waarlijk van ons om ons te rechtvaardigen als van Christus om die te schenken. Uit kracht van deze gerechtigheid beschouwt God ons alsof wij nooit gezondigd hadden (Num. 23:21). Het is een volmaakte gerechtigheid: Gij zijt in Hem volmaakt (Kol. 2:10). Zij bedekt niet alleen, maar is ook tot sieraad. Wie deze gerechtigheid bezit, is ge- lijk aan de meest vermaarde heiligen. De zwakst gelovige is net zo gerechtvaardigd als de sterkste. Dat is de triomf van een christen. Als hij in zichzelf verontreinigd is, is hij zuiver in zijn Hoofd. In deze gezegende gerechtigheid stralen wij helderder dan de engelen. Deze gerechtigheid is het waard om ernaar te hongeren.
Er is een gerechtigheid door inplanting. Het is een ‘inwonende’ gerechtigheid. Het zijn de genadegaven van de Geest, de heiligheid van hart en leven. Cajetanus* noemt haar een ‘allesomvattende gerechtigheid’. Daarnaar hongert een godvruchtige ziel. Het is een gezegende honger. Lichamelijke honger kan een mens niet zo ellendig maken als geestelijke honger hem gelukzalig maakt. Zij geeft er blijk van dat er leven is. Een dode kan niet hongeren. Honger komt voort uit leven.
Het eerste wat een kind doet als het geboren is, is dat het hongert naar de borst. Geestelijke honger volgt op de nieuwe geboorte (1 Petr. 2:2). In een van zijn “Alleenspraken” troost Bernardus zich ermee dat hij heel zeker de waarheid van de genade in zich had omdat hij in zijn hart een sterke begeerte had naar God. Het is gelukkig als we, ook al bezitten we niet wat we behoorden te bezitten, verlangen naar wat we niet bezitten. De eetlust is net zo goed van God als het voedsel.
*) Thomas Cajetanus (1468-1534. Italiaans theoloog en filosoof. Tegenstander van Luther.
(wordt vervolgd)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 2021
De Saambinder | 24 Pagina's