Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee ingrijpende vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee ingrijpende vragen

De apostel roept op tot ernstig zelfonderzoek. Er klinken twee ontdekkende vragen over zalig worden (in de verzen 17 en 18). Een zaak van het allergrootste belang voor ons.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen?’ 1 Petrus 4:17-19

Wat wil Petrus leren met deze aangrijpende woorden? Nee, niet dat zalig worden voor Gods Kerk een twijfelachtige zaak is. De rechtvaardige wordt zeker zalig! De recht- vaardige. Dat wil zeggen: de zondaar die door het oprechte geloof Christus Jezus is ingeplant. Het is een rechtvaardige door de toegerekende gerechtigheid van de Rechtvaardige! In Christus rechtvaardig voor God. Een zondaar, die door de ont- dekkende bediening van de Heilige Geest is afgebracht van alle eigengerechtigheid en ging beamen: Gij zijt rechtvaardig, o HEERE. Zalig heilgeheim! Toen in de beleving van uw omkomen de weg van ont- komen in Christus werd geopenbaard. De ruimte van zalig worden in de Ander. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.

Zeker en gewis

De Kerk zal zeker zalig worden! Daar staat de drie-enige God voor in. De zaligheid van de gelovigen, die door het geloof in Chris- tus gerechtvaardigd en door Zijn Geest geheiligd zijn, is naar Gods belofte zeker en gewis (kanttekening 45).

Wat bedoelt Petrus dan met: ‘nauwelijks’? Letterlijk: met moeite, ternauwernood. Nauwelijks, dat is: niet dan door veel strijd, vele verdrukkingen, benauwdheden, beproevingen en kastijdingen. Nauwelijks be- houden worden, is een stervensweg! Hoe verder op de weg, hoe nauwer het wordt van onze kant. Hoe groter het wonder van zalig worden wordt, indien het geloof mag zien: Wat heeft het Christus Jezus gekost om die redding te verwerven!

Wat zal het meevallen voor een ellendig en arm volk in zichzelf. Want dan zal blijken: Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het naad’ren van de dood, volkomen uitkomst geven.

Een tweede vraag

Een huiveringwekkende tweede vraag legt de apostel ons voor. Hij wil de pelgrims bemoedigen in hun verdrukking: Staar je toch niet blind op de voorspoed van de goddelozen. Petrus zet hier twee soorten mensen (geen drie!) scherp tegenover elkaar. De rechtvaardige en de goddeloze. De goddeloze is de God-loze, de mens zonder God! Hij is ook een zondaar. Een overtreder van Gods geboden. Hebt u door de verlichting van Gods Geest deze naam ‘goddeloze’ leren aanvaarden?

Zij zullen verschijnen voor de rechterstoel van Christus, ‘Die al Zijn vijanden in de eeu- wige verdoemenis werpen zal’. Daarom is de gedachtenis van dit oordeel met recht schrikkelijk en vervaarlijk voor de bozen en goddelozen (NGB, art. 37). Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen u tot het geloof. Want de liefde van Christus dringt ons: Laat u toch met God verzoe- nen! Het is nog de dag van zalig worden.

(wordt vervolgd)


Vragen

a. Voor Gods Kerk is zalig worden zeker! Waarom spreekt Petrus dan over ‘nauwelijks’?

b. Welke twee soorten mensen tekent Petrus hier? Leg uit wat deze twee woorden inhouden.

c. Zou Petrus geen antwoord weten op de vraag in vers 18? Weet jij het wel? En u?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Twee ingrijpende vragen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's