Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gezonde Woorden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gezonde Woorden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

”Gezonde Woorden”, ds. H. Paul; uitg. Brevier; 160 blz.; € 16,99.

In de Bijbelstudies over de pastorale brieven van Paulus ver- scheen eerder ”Een getrouw woord” over 1 Timotheüs (2018). Ds. H. Paul schreef voor zijn overlijden in juli 2019 een vervolg over 2 Timotheüs en Titus. Deze Bijbelstudies zijn nu na zijn overlijden gepubliceerd onder de titel ”Gezonde Woorden”.

De titel is ontleend aan 2 Timotheüs 1:13: ‘Houd het voorbeeld der gezonde woorden, die gij van mij gehoord hebt, in geloof en liefde, die in Christus Jezus is’. Zoals gezonde voeding belangrijk is voor ons lichaam, zijn de gezonde woorden van de Bijbel belangrijk voor onze ziel.

Ook deze Bijbelstudies getuigen van de grondige exegese en de evenwichtige verwoording die ds. Paul eigen waren. Ik hoorde onze geliefde broeder als het ware spreken in de uitleggende en toepassende overdenking van deze Bijbelgedeelten.

Per hoofdstuk worden een aantal verzen zorgvuldig en redelijk uitvoerig behandeld. Niet alleen is er de uitleg over wat er in de tekst staat, maar er worden ook lijnen getrokken naar de praktijk van hart en leven. Aan het eind van elk hoofdstuk staan een aantal vragen die uitnodigen tot verdere persoonlijke overdenking of gesprek in huwelijk, gezin, vereniging of Bijbelkring.

Op de laatste bladzijde schrijft onze broeder, die nu juicht voor Gods troon, naar aanleiding van de zegenwens waar de brief aan Titus mee eindigt: ‘Vandaar: ‘De genade zij met u allen’. Genade is het grondwoord in de Schriften. Dat getuigt van het heil des Heeren. Daar komt alles vandaan wat de gemeente heeft ont- vangen. Van genade blijft ze afhankelijk.

Zaligmakende genade verscheen in deze wereld. Ze heeft haar belichaming in Chris- tus en nam vlees en bloed aan. Hij heeft die genade verworven en doet er in delen door de Heilige Geest. Voldoening aan Gods recht was noodzakelijk om dit moge- lijk te maken. In Zijn dood en bloedstorting is het verbond der genade vastgemaakt. Daarom verleent God genade aan schuldi- gen. Als genade Gods gelovigen verzegelt, is het genoeg en goed. Daar zegt ieder die genade ontving, van harte ‘Amen’ op’.

Van harte sluit ik mij aan bij de wens uit het korte Voorwoord, dat dit boekje hopelijk zal bijdragen aan een beter verstaan van de behandelde brieven van Paulus, en dat de boodschap ervan ook in onze tijd tot zegen zal zijn.

ds. W. Harinck, Utrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Gezonde Woorden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's