Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is gerechtigheid?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is gerechtigheid?

Begrippen uit het geloofsleven uitgelegd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Gods Woord kom je vaak het woord ‘recht’ of ‘gerechtigheid’ tegen. Hoe komt dat? Wel, God Zelf is recht. Hij doet recht. En Hij kan van Zijn recht(en) geen afstand doen.

De mens heeft door de zonde krom gemaakt wat recht was. Dat is in het paradijs gebeurd. God had de mens naar Zijn beeld geschapen: in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. Er mankeerde niets aan. De mens had een rechte verhouding tot God. Maar door de val is het beeld Gods stuk geraakt.

Borg

Omdat God een God van recht is, kan Hij de zonde niet door de vingers zien. Hij moet de zonde rechtvaardig straffen. Maar, zo zeg je, we lezen toch in de Bijbel dat God de zonden van Zijn kinderen vergeeft? Zeker, maar dan zal een Ander de straf moeten dragen. Die Ander is de Heere Jezus Christus, Die Zich van eeuwigheid Borg heeft willen stellen voor dat doemwaardige volk. Wonder van soevereine genade!

God eist gerechtigheid. Het moet dus in overeenstemming zijn met Zijn recht. Chris- tus heeft die gerechtigheid door Zijn verzoenend lijden en sterven verworven. Door de werking van Gods Geest kan die gerechtigheid ook ons nog worden toegepast. Uit louter genade!

In de geschiedenis van Abram horen we er ook van: ‘En hij geloofde in den HEERE, en Hij rekende het hem tot gerechtigheid’ (Gen. 15:6). In dat gedeelte gaat het over de belofte die de HEERE wederom Abram voorhoudt: de beloofde erfgenaam!

De HEERE heeft Abram uitgeleid naar buiten en hem de ontelbare hoeveelheid sterren aan de hemel laten zien en zegt dan tot hem: ‘Zo zal uw zaad zijn’. En Abram mocht dat geloven en de HEERE rekende het hem tot gerechtigheid. Het is dus een toegerekende gerechtigheid! Abram mag hier weer echt geloven in wat de Heere beloofd heeft. In wat in zijn leven gebeurd is. Maar hij mag ook voor de toekomst vol van vertrouwen zijn. Zo’n (geschonken) geloof is vruchtbaar: de HEERE rekende het hem tot gerechtigheid! Dat wil zeggen: door middel van het geloof. Niet op grónd van het geloof.

Door het geloof

De vader der gelovigen geloofde hier niet voor het eerst. Abram had het ware geloof al veel eerder beoefend. Dat geloof was in Ur geschonken. En door het geloof is hij uit Ur en Haran getrok ken. Door het geloof is hij als een vreemdeling op deze aarde verdergegaan. Door het geloof heeft hij altaren opgericht en de Naam des HEEREN aangeroepen. Door het geloof heeft hij in tenten gewoond. Maar hier staat nu ook dat de HEERE het hem tot gerechtigheid rekent. En dat gaat nooit buiten Christus om, Die de geëiste gerechtigheid heeft aangebracht op een volkomen wijze. Hij heeft de schuld betaald en de straf gedragen. Weten wij van de persoonlijke toerekening van Adams schuld? Maar weten we ook van de toegerekende gerechtigheid van Christus?

ds. J. Schipper, Scherpenzeel


In de rubriek Goed Begrepen leggen ds. J. Schipper en ds. W. Visscher wekelijks een geloofsbegrip uit. De rubriek is vooral bedoeld voor jongvolwassenen, in de leeftijd van ongeveer 20 tot 40 jaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Wat is gerechtigheid?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2021

De Saambinder | 20 Pagina's