Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verloop, drukkerij met meerwaarde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verloop, drukkerij met meerwaarde

4 minuten leestijd

Aan de Ohmweg 31 in Alblasserdam wordt altijd hard gewerkt. Maar morgen, vrijdag 10 december, gaat het er anders aan toe. Verloop drukkerij, waar wekelijks De Saambinder wordt gedrukt, jubileert.

‘Route 100. Verloop. Road to succes'. Maar Verloop wil niet zozeer over zakelijk succes spreken. 'Ons 100-jarigjubileum wil vooral een eerbetoon zijn aan de vorige generaties, aan mijn opa Jan en zijn broer Kees, aan mijn vader Nico en zijn broer Piet. Zij hebben het bedrijf opgericht, in stand gehouden en verder uitgebouwd. Ik hecht eraan om te benadrukken dat dit een moment is om terug te kijken naar wat vorige generaties tot stand hebben gebracht. We willen in afhankelijkheid verdergaan in het voetspoor der vaderen. Daarnaast brengen we ook een eerbetoon uit aan onze familie, aan ons personeel, aan leveranciers en klanten. Ook aan de redactie en deputaten van De Saambinder dus'. Maar, die tekst op het koffïebekertje? ‘Route 100. Verloop. Road to succes'. Directeur Arjan Verloop heeft zijn kantoor op de eerste verdieping. De kartonnen koffiebekertjes op zijn kamer zijn bedrukt met de t

'In 2020 zagen we ons helaas genoodzaakt om te reorganiseren. Midden in de corona- crisis moesten we afscheid nemen van een aantal collega's en hebben we enkele activiteiten moeten beëindigen. Toen is ook de nieuwe route in de richting van ons 100-jarig bestaan uitgezet: Route 100.

De focus ligt nu op het dienstbaar zijn aan klanten, op het succesvol uitgeven van tijdschriften en magazines, van het eerste kst concept tot en met het vormgeven, drukken en verzenden'.

Band met de lezers

Sinds 2001 is de productie van De Saambinder ondergebracht bij Verloop. Arjan Verloop: 'In die twintigjaar hebben we, reken maar uit, zo'n slordige duizend edities van De Saambinder gemaakt. In 2001 had De Saambinder 17.000 abonnees. Nu bijna 21.000. Dat is best opmerkelijk in deze tijd van ontlezing. In 2001 maakten we De Saambinder in zwartwit-uitvoering. Later kwam er een steunkleur. Nu hebben we fullcolour op de omslag. Zo proberen we ook met een aansprekende vormgeving de binding met de lezerskring te vergroten'.

Verloop vindt het van belang dat zijn drukkerij ook een inhoudelijke band met De Saambinder heeft.'We spreken de taal van het blad. Je begrijpt elkaar met weinig woorden. In die twintigjaar zijn we als het ware met De Saambinder meegegroeid'.

En dan nog even die 'road to succes? 'Wij zijn een commerciële onderneming.

Daar is ook niets mis mee. Maar we willen graag een onderneming met meerwaarde zijn. We hebben veel klanten in christelijk en reformatorisch Nederland, scholen, zorginstellingen, stichtingen, verenigingen en kerkenraden. We drukken Dovencontact, Daniël, het blad van de organistenvereniging van de Gereformeerde Gemeenten. We produceren proefschriften en boeken. Enzovoort. Wij snappen al gauw wat een klant wil'.

Bij het honderdjarig bestaan is er alle reden tot dankbaarheid, zegt Verloop. 'Het gaat niet allereerst om succes, maar om gezegend worden. We danken God dat we dit mogen beleven. Door de opkomst van de moderne media hebben veel bedrijven in de grafische sector het zwaar, andere zijn de afgelopen tijd gefuseerd of failliet gegaan. De lijn van communicatie verloopt meer en meer langs de digitale route. Denk aan briefpapier. Neem de envelop. Het is bijna weg!

De toekomst van papier

Toch is Verloop niet pessimistisch over de toekomst van papier. 'De digitalisering gaat door. Zoeken doe je vaak op internet, maar de boodschap overbrengen werkt nog steeds beter op papier. Papier zorgt voor emotie, dat is blijvend, iets tastbaars. Daarom heben we allemaal een boekenkast. Daar staan onze boeken. En in die boeken kun je streepjes zetten. Soms zie je: 0 ja, toen en toen heeft dit of dat mij dus geraakt en aangesproken. De digitale wereld is daarvoor te vluchtig. De Saambinder wordt nog steeds bijna uitsluitend op papier gelezen. We blijven echt nog wel even vormgeven, drukken en verzenden'.

Corine Verweij is sinds 2014 bij Verloop drukkerij in dienst als secretaresse. Zij onderhoudt het contact tussen de drukkerij en de redactie van De Saambinder en is het eerste aanspreekpunt als het gaat om de vormgeving. Ze is ook degene die de plaatsing van advertenties regelt en contact onderhoudt met de adverteerders. Op iedere werkdag is er wel iets voor het blad wat haar aandacht vraagt, maar de vormgeving van De Saambinder vindt plaats op vrijdag. Op maandagmorgen vindt de afronding plaats. Dan worden de laatste correcties aangebracht en eventuele rouwadvertenties geplaatst. Aan het einde van de maandagochtend krijgt de redactie nog eenmaal inzage in de drukproef. Daarna begint het drukproces van bijna 21.000 edities van De Saambinder, het kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten. Op hoop van zegen! k?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Verloop, drukkerij met meerwaarde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 2021

De Saambinder | 20 Pagina's