Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboorte of kennis van God?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboorte of kennis van God?

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd

Soms lijkt het in preken alsof het gaat om kennis van de drie-enige God te verkrijgen. Maar op andere momenten lijkt het vooral om de wedergeboorte te gaan. Wilt u er eens over schrij- ven?

Noodzaak

Het is beide waar: de noodzaak van echte kennis van de drie-enige God en de noodzaak van wedergeboorte behoren in de prediking aangewezen te worden. Zo heeft de hoogste Profeet en Leraar dat gedaan tijdens Zijn omwandeling op aarde. Hij sprak in het bekende Hogepriesterlijke gebed over dat eerste: ‘En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt’ (Joh. 17:3). Om tot het eeuwige leven te komen, is (r)echte kennis van God de Vader, van God de Zoon en van God de Heilige Geest nodig. Zonder deze geopenbaarde kennis is en blijft een mens dood en wacht de eeuwige dood. Tegelijk moeten we dan spreken over de wedergeboorte. Want zoals het zelfstandige leven begint bij de geboorte en we op die dag onze verjaardag houden, zo heeft het geestelijk leven ook een begin: de wedergeboorte. Jezus spreekt daar nadrukkelijk over: ‘Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien’ (Joh. 3:3b). De kanttekening (5) schrijft bij die ‘geboorte’ als uitleg: ‘Dat is, door den Heiligen Geest van de aangeboren verdorvenheid verlost, en tot een nieuw geestelijk leven vernieuwd wordt’. De landbouwer en oefenaar van Driebergen, Wulfert Floor (1818-1876), schrijft in één van zijn preken over genoemde Bij- beltekst: ‘Maar dit is zeker, ik kan, ik mag hier niet lang blijven, ik moet eerlang naar de eeuwigheid, en waar zal ik dan aanko- men; kom ik dan in de gelukzalige hemel, of ga ik naar die nare gevangenis, naar die ongelukkige strafplaats der verdoemde zielen? Alle mensen worden geenszins zalig. Eén zaak moet ik ondervinden of reeds ondervonden hebben, als ik mij de zaligheid met grond beloven kan; ik moet wedergeboren zijn! Ben ik dat, dan zal mijn gebrek en struikelingen mij niet buiten de hemel houden; ben ik het niet, dan kom ik niet binnen, al was ik zo zedig als de rijke jongeling. Wedergeboorte, daar komt alles op aan (…)’.

Nood

De vraagsteller zal inmiddels wel begrepen hebben dat het één verbonden is aan het ander. In de weg van wedergeboorte zal er toegang zijn tot het Koninkrijk Gods. En dat Koninkrijk kan omschreven worden met die heerlijke staat, waarin Gods kinderen geestelijke gemeenschap mogen hebben met God, om Christus’ wil. In het mooie boek ‘De geestelijke mens in zijn begin, voortgang en einde’ geeft de Hollandse oudvader Florentius Costerus (1635-1703) het zo weer: ‘Waar weder- geboorte is, daar is een innerlijke zucht tot God, de hemelse Vader. Een jong geboren kind heeft een natuurlijke zucht en genegenheid tot de ouders. Zodra het kan spreken, roept en schreeuwt het naar vader en moeder; kan het niet spreken, het toont het met de handen, ja, met het hele gelaat. Zo is het ook met de wedergeborenen; hun zuchten, hun schreeuwen is naar de Vader, Die hen heeft wedergeboren; hun ziel leeft in gedurige uitschieting tot Hem, spreekt met Hem, stort haar nood in Zijn schoot, dankt Hem voor Zijn troost, kleeft Hem aan, en zegt: Abba, Vader! Zij zijn niet tevreden wanneer God Zijn vriendelijk aangezicht voor hen verbergt, maar klagen: hoe lang zult Gij Uw aangezicht voor mij verbergen? Die van zulke bewegingen en roeringen niet weet, wat weet die van wedergeboorte?’

Lezer(es), is de ernst van onze doodstaat en de noodzaak van de wedergeboorte al op uw hart gebonden? Schuil toch niet achter de klacht van onmacht, maar val de Heere te voet. Bovengenoemde Floor schrijft in dezelfde preek: ‘De bekering is Gods eis aan de zondaar, maar niet minder een dierbaar goed van het verbond der genade, dat God aan arme doeme- lingen geeft, alleen in en om de gerechtigheid van de grote en wonderlijke Heere Jezus’.


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2022

De Saambinder | 24 Pagina's

Wedergeboorte of kennis van God?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2022

De Saambinder | 24 Pagina's