Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De generatie Z

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De generatie Z

4 minuten leestijd

Onze jongeren horen bij de generatie Z. Die groep is geboren tussen 1995 en 2015. Nu, in 2022, is de jongste Z’er ongeveer 7 jaar en de oudste om en nabij 27.

Bij de indeling van de generaties valt op dat er steeds eerder behoefte aan is om een groep met een naam aan te duiden die haar onderscheidt van andere. Voor de Tweede Wereldoorlog had je de stille generatie, daarna de zoge- naamde babyboomers, de verloren en later de pragmatische generatie, gevolgd door X en Y. Er worden ook andere inde- lingen gebruikt, maar daar gaan we in het kader van dit artikel niet op in.

Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat iedere groep eigen kenmer- ken heeft. Iemand die bij de naoorlogse babyboomers hoort, staat anders in de samenleving, gedraagt zich anders en heeft een andere kijk op godsdienstige onderwerpen dan iemand uit de tussen 1984 en 2001 geboren generatie Y. Het is de opdracht van iedere opvoeder om aan- sluiting bij de nieuwe generatie te vinden. Die opdracht wordt moeilijker naarmate de verschillen tussen de generaties groter zijn. En dat is in onze tijd het geval.

Digitale inboorlingen

Een van de meest invloedrijke kenmerken van de generatie Z is dat ze ‘digital nati- ves’ of ‘digitale inboorlingen’. Ze zijn, zo wordt weleens gezegd, geboren met de mobiele telefoon en tablet in de hand.

Zoals bij de vorige generaties het normaal was dat gebruiksvoorwerpen als de stof- zuiger, wasmachine en auto bij ieder gezin behoorde, zo is het voor de Z’ers heel normaal dat de digitale wereld er is. Die is in het gezin, op de school en die is belang- rijk voor de communicatie. Tijdens de coronatijd maakte de kerk gebruik van de digitale mogelijkheden om kerkdiensten te kunnen volgen. Ambtsdragers dankten zelfs voor die uitvinding. In elk aspect van het dagelijkse leven is de digitale wereld er. Hij is er altijd, dag en nacht, zondag en door-de-week.

De opvoeders van de Z’ers zijn afkomstig uit het pre-digitale tijdperk. Zij zijn digi- tale immigranten. Vergelijk het maar met mensen die vanuit Nederland naar Canada emigreerden. Zij staan anders in dat land, ook al wonen ze er al jaren, dan hun kinde- ren, die er geboren zijn.

Nieuwe vraag

De digitale wereld doet iets met mensen. Vroeger was de vraag: ‘Wat doe ik met de digitale wereld?’ Nu wordt de vraag belangrijk: ‘Wat doet die met mij?’ De digi- tale wereld is dus veel meer dan een gebruiksvoorwerp. De invloed die hij heeft, is zo groot dat men zelfs spreekt over de vierde opvoeder.

Alles wat je ziet, doet iets met je. Als je iets ziet, wordt datzelfde gedeelte in jouw hersenen geactiveerd als in die van hem of haar die die actie uitvoert. Anders gezegd: als ik iemand zie die heel blij is, wordt dat deel van mijn hersenen geactiveerd wat met blijdschap te maken heeft. Vult u het maar verder aan met: verdriet, geweld, erotiek. Hoe vaker je iets ziet, hoe breder de’ snelweg’ in je hoofd wordt die te maken heeft met die waarneming. Overigens zijn spiegelneuronen onmisbaar voor het soci- ale verkeer. Je kunt je inleven in de situatie van een ander. Maar als je je openstelt voor ervaringen en beelden die strijdig zijn met Bijbelse waarden, werkt dat in je hoofd ook iets uit.

Een kenmerk van de digitale wereld is dat alles heel snel gaat. Is er nog ruimte voor de langzame emoties? Alles wat we belangrijk vinden bij de opvoeding, zoals bidden, Bijbellezen, eerbied, zelf- onderzoek en luisteren in de kerk passen niet bij deze snelle wereld. Het is niet te verwonderen dat jongeren daar moeite mee hebben.

Opvoeders

Er zijn nog veel andere kenmerken van de Z’ers te noemen. Daar is veel over gepubliceerd. Het is goed om daar eens kennis van te nemen. Iets wat er uit springt, is dat deze generatie in de snel veranderende wereld meer dan vroeger behoefte heeft aan nabijheid, begrip en betrokkenheid.

Terug naar het citaat van het 17-jarige meisje aan het begin van dit artikel. Wat is de boodschap van Salomo dan toch totaal anders: ‘Toen zag ik dat de wijsheid uit- nemendheid heeft boven de dwaasheid, gelijk het licht uitnemendheid heeft boven de duisternis’ (Pred. 2:13).

De ware Wijsheid, de vreze Gods, is niet te vinden in de onvoorstelbaar grote digitale wereld, maar in het Woord des Levens, de Bijbel.

Dit is het tweede deel in een serie van zes artikelen over opvoeding en de veranderde wereld van ouders en jongeren. Volgende week deel 3.


De hele dag door, alleen maar chatten en twitteren. Iedereen is permanent online. We leven in principe gewoon in een non-stop chatsessie.

een 17-jarig meisje

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

De generatie Z

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2022

De Saambinder | 20 Pagina's