In de ijzeren kooi
Ds. Labee over:
In de Christenreis van Bunyan las ik het tafereel van ‘de man in de ijzeren kooi’. Hoe moet ik dit tafereel zien? De woorden uit de kooi zijn toch niet in overeenstem- ming te brengen met de zonde tegen de Heilige Geest?
Ontzettende ernst
Christen uit de droom van John Bunyan (1628-1688) is door poortwachter Welbe- hagen binnengelaten door de enge poort. Nog altijd gebogen onder het zondepak op de schouders, krijgt hij de weg gewe- zen naar het huis van Uitlegger. Het blijft opmerkelijk dat de pelgrim naar Sion aldaar enkele diep aangrijpende tafere- len krijgt te zien. Dat is weliswaar een zijspoor, maar wat staat deze ‘bevinding’ haaks op allerlei oppervlakkig chris- tendom waar je nooit hoort over deze zaken! Zonder uitzondering spreken de getoonde taferelen over het ‘nauwelijks’ zalig worden en de ontzettende werke- lijkheid van het verloren te moeten gaan. Tegelijk mag Christen óók zien dat Christus, met de olie van Zijn Geest, de Bruids- kerk zal brengen in de hemelstad.
Eén van de vreselijkste taferelen is die van ‘de man in de ijzeren kooi’. Christen komt in een donkere kamer, waar zich een man bevindt, opgesloten in een ijzeren kooi. De man ziet er troos- teloos uit; hij houdt de ogen naar de grond gericht, de handen gevouwen en hij zucht alsof hem het hart zou breken. Het licht kan hij niet meer verdragen en de vrijheid zoekt hij niet meer. Geen zucht meer tot God, maar troosteloos en vol zelfbeklag zit hij in zijn kooi.
Uitlegger geeft geen duiding van dit tafereel maar geeft Christen de opdracht zelf te spreken met deze ongelukkige.
Op de vraag: ‘Wie zijt gij?’, klinkt het antwoord: ‘Ik ben die ik voorheen niet was’ (alle citaten zijn uit de onveranderde herdruk naar de uitgave van 1868, vertaling C.S. Adama van Scheltema). Als Christen vraagt wie hij was, horen we: ’Eens was ik een welbekend en geacht belijder van het Woord én in mijn eigen schatting, én in het oog van anderen. Eens was ik, naar ik meende, waarlijk bereid voor de hemelse stad en was zeer verblijd bij de gedachte dat mijn voeten daarheen gericht waren’.
Ontzettend zijn de antwoorden over ‘wie hij nu is’ en ‘hoe het zover kon komen’. We horen uit zijn eigen mond ‘Ik ben thans geheel wanhopig en daarom opgesloten in deze ijzeren kooi. Ik kan hier niet uit. Het is nu zover gekomen dat er voor mij geen verlossing meer mogelijk is (…). Ik heb opgehouden met waken en nuchteren zijn. Ik heb mijn lust vrije teugel gevierd. Tegen het licht des Woords en de goedheid Gods heb ik gezondigd. De Geest heb ik bedroefd en Hij is van mij geweken. De duivel heb ik getart en hij heeft mij overwel- digd. Ik heb God tot toorn verwekt en Hij heeft mij verlaten en nu, nu is mijn hart zo verhard geworden, dat alle bekering onmogelijk is’.
Als Christen deze man wijst op de Heere Jezus, klinkt het uit de kooi: ‘Ik heb Hem mijzelf opnieuw gekruisigd. Ik heb Zijn Persoon, Zijn gerechtigheid veracht, ik heb Zijn bloed als onrein vertreden; ik heb de Geest der genade weerstaan; zo heb ik mijzelf van alle beloften buitengesloten (…)’.
Onvergetelijke les
Er is verschillend over dit aangrijpende tafereel geoordeeld. Het feit dat deze man wroeging heeft over zijn daden, lijkt de zonde (of beter: de lastering) tegen de Heilige Geest uit te sluiten. Veelal blijft dan spot, pure haat en algehele verharding over. Alle genoemde zonden zijn vreselijk maar niet onvergeeflijk. We moeten eerder denken aan een mens met ‘nabijkomend’ werk, die meent de onvergeeflijke zonde bedreven te hebben. Maar wellicht schrijven we daarmee al teveel. Uitlegger sprak en spreekt: ‘Gedenk aan de smarten van deze man en haar oorzaak en laat de ontvangen les u onvergetelijk zijn’. En Christen merkt nog op: ‘God helpe mij om te waken en nuchteren te zijn en Hij Zelf lere mij bidden, dat ik voor deze jammer bewaard zal blijven’.
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2022
De Saambinder | 20 Pagina's