Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een parel van grote waarde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een parel van grote waarde

Parels waren in oude tijden sieraden van de koningen. Ze waren erg kostbaar, want er was bijna niet aan te komen.

5 minuten leestijd

Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk een koopman die schone parelen zoekt; dewelke hebbende één parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve. Mattheüs 13:45

De witte parels liggen verscholen in de oesterbanken van de diepzeeën. Een parel ontstaat door inwendige aangroeiing van parelmoer op een oneffenheid of een zand­ korrel. De duurste parels zijn groot en rond van vorm. De meeste parelschelpen stellen teleur. Zelden opent men een schelp waarin een volmaakt ronde witte parel verborgen ligt.

De koopman van onze gelijkenis handelt in deze parels en reist er vele markten voor af. De koop en verkoop maakt de spanning van zijn werk uit. Veel parels zijn al door zijn handen gerold. Met zijn kennersblik weet hij de parels op waarde te schatten. Op een keer wordt hem een glanzende parel getoond. De koopman staat als aan de grond genageld. Zo’n volmaakte parel heeft hij nooit eerder gezien!

Zoeken

U voelt wel waar deze gelijkenis naar toe gaat. Zonder twijfel bedoelt de Heere Jezus met de Parel Zichzelf. Calvijn vat deze gelijkenis samen met de bede van de apostel Paulus: ‘Opdat ik Christus moge gewinnen’ (Filip. 3:8). De koopman is langdurig met andere parels tevreden.

Christus tekent in hem de mens die geboren is op het erf van het verbond en op zoek is naar het Koninkrijk der hemelen. We zijn immers zo ontzaglijk veel kwijtgeraakt. We zijn God kwijt. Noch­ tans zijn ons de woorden Gods toebetrouwd. We zijn bevoorrecht boven de blinde heidenen. De heiden kent de weg van behoud niet. Wij wel! Ons is de weg die ten leven leidt ernstig en welme­ nend verkondigd. ‘Dit is de weg, wandelt in denzelven’ (Jes. 30:21). De kerkmens is op zijn manier vaak een betrokken zoeker. Hij meent er zelfs rijk van te worden, maar is ondertussen arm en blind gebleven voor de onnaspeurlijke rijkdom van Christus. De natuurlijke mens begrijpt immers niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid (zie 1 Kor. 2:14). Zo waren bijvoorbeeld de vrome Pink­ sterlingen serieuze zoekers. Zij waren van heinde en ver gekomen voor het feest. Pas door de ontdekkende bediening van de Pinkstergeest beseften zij hun nameloze armoe (Openb. 3:17). Zij riepen uit: ‘Wat zullen wij doen, mannen broe­ ders?’ (Hand. 2:37). Petrus heeft door diezelfde Geest de Parel van grote waarde mogen uitstallen.

Schoonheid

Waarin gaat de Parel Christus al onze ijverig verzamelde parels ver te boven? Laten we aansluiten bij de beeldtaal van de gelijkenis. Christus alleen heeft Zijn Vader verheerlijkt op de aarde. Hij is blank en wit. ‘Mijn Liefste is blank’ (Hoogl. 5:10). Onze beste werken zijn altijd met zonde bevlekt. ‘Maar Deze heeft niets onbehoor­ lijks gedaan’ (Luk. 23:41). Nooit is Hij een stap afgeweken van Zijn roeping. ‘Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is’ (Filip. 2:9).

Christus alleen heeft Zichzelf vernietigd, de gestalte van een dienstknecht aange­ nomen hebbende. Hij is nedergedaald in de diepten van de helse benauwdheid toen Hij uitriep: ‘Waarom hebt Gij Mij verlaten?’ (Matth. 27:46). Hij heeft door Zijn dood het leven en de onverderfelijkheid aan het licht gebracht. Zo glanst deze heerlijke Parel op de koopmarkt van vrije genade. ‘Wetende dat gij niet door vergankelijke dingen, zilver of goud, verlost zijt (…), maar door het dierbaar bloed van Christus’ (1 Petr. 1:18, 19).

Vinden

De koopman van de gelijkenis beziet de Parel van alle kanten. Hij beseft dat deze Parel opweegt tegen alle andere parels. In een ogenblik is zijn beslissing genomen. Deze ene Parel moet hij bezitten, koste wat kost. Zo gaat het nu ook toe op de markt van vrije genade.

Het zal u zijn opgevallen dat in deze gelijkenis tussen het eerste zien van de Parel en het bezit ervan nog een groot onderscheid bestaat. Tussen vinden en verkrijgen liggen, om zo te zeggen, de werkzaamheden des geloofs. Deze werk­ zaamheden gaan van verlies naar winst, van armoede naar rijkdom. In de Bergrede treffen we dezelfde geloofswerkzaamheid aan: ‘Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden’ (Matth. 5:6). Zo gaat het ook bij de geestelijke koopman toe. Hij stemt in met Paulus: ‘Ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemend­ heid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen’ (Filipp. 3:8).

Verkrijgen

Calvijn vraagt zich terecht af of wij dan al onze goederen moeten verkopen om Christus te gewinnen? De reformator van Geneve dacht daarbij ongetwijfeld aan de bedelmonniken van zijn dagen. Deze eis vinden we niet in de Bijbel. Wel sprak de Heere Jezus tot de rijke jongeling: ‘Ga heen, verkoop alles, wat gij hebt’ (Mark. 10:21). Maar deze opdracht was vooral per­ soonlijk bedoeld, omdat de jongeling erg gehecht was aan zijn aardse bezit. Calvijn trekt deze opdracht vele malen breder en verwijst naar alles wat Christus en Zijn hemels Koninkrijk in de weg staat.

U voelt wel dat het verkrijgen van de Parel geen kleine zaak is. Wij kunnen zo verknocht zijn aan de uiterlijke voorrech­ ten van het genadeverbond en ons rijk rekenen met de parels van onze betrok­ kenheid. Hellenbroek beschrijft in zijn vragenboekje hoe een zondaar wezenlijk overgaat in het verbond. ‘De zondaar doet dit bedaard, vrijwillig, armoedig, gelovig, oprecht, met een gehele toestemming aan de eisen, zowel als aan de beloften des verbonds’. Hier staat een zondaar, arm en rechteloos voor God, die moet bekennen aan al de eisen van het verbond schuldig te staan. Hij weet zich onwaardig en onmach­ tig om ook maar één belofte zichzelf toe te eigenen. Het is de duur verworven Pinkstergeest Die Christus verheerlijkt, zodat het geloof niet anders kan dan deze Zaligmaker omhelzen. Heeft u de Parel al in bezit?

Beminlijk Vorst, Uw schoonheid, hoog te loven,

Gaat al het schoon der mensen ver te boven;

Genâ is op Uw lippen uitgestort, Dies G' eeuwiglijk van God gezegend wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

Een parel van grote waarde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2022

De Saambinder | 20 Pagina's