Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Machtige Arm, lijdende Knecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Machtige Arm, lijdende Knecht

2 minuten leestijd

”Machtige Arm, lijdende Knecht” (uitleg van Jesaja 53), Maarten Luther; uitg. De Banier; 149 blz. € 17,95.

Van de reformator Maarten Luther verscheen een niet eerder gepubliceerde uitleg van Jesaja 53, uit het Latijn vertaald door dr. G.A. van den Brink. Een knap stukje werk! Verschillende hoofdpun­ ten uit de theologie van Luther komen erin naar voren. Het is een weergave van academische colleges die hij gaf in 1544, dus kort vóór zijn dood.

Hoewel de afstand tussen kansel en katheder volgens de vertaler niet groot was, is het geen gemakkelijk leesbaar boek. Wat opvalt in deze uitleg is onder meer Luthers radicaliteit. In scherpe bewoordingen keert hij zich tegen zijn eigen Roomse Kerk en tegen de Joden. Maar ook op een andere manier is hij radicaal. Bijvoorbeeld als het gaat over de verhouding Wet en Evangelie, en de Godheid en mensheid van Christus. Het is verleidelijk om te citeren. Enkele voorbeelden: ‘Elk van beide beweringen is waar: waarachtig God, de Arm van de Heere, en toch ook de meest ellen­ dige Knecht… Christus is de allerhoogste God en de allerlaagste Knecht’. Op een gegeven moment roept hij uit: ‘In U is een volheid van genade. Hoe kan het dan dat Uw ongerechtigheden U bedel­ ven, o Christus?’

Luther is van mening dat de profeet Jesaja nog meer in het lijden van Christus heeft gezien dan de evangelisten. ‘De profeet verwondert zich over het onuitsprekelijke plan van God, dat Hij Hem heeft laten vermorzelen, tot de aller­ laagste van de mensen, en dat omwille van onze zonden’. Ondanks het feit dat Luther zeer ruim spreekt over de verzoe­ ning, benadrukt hij de noodzaak van de ondervindelijke kennis van het lijden van Christus. ‘Het echte geloof is niet alleen een bespiegelend zien, maar een ondervin­ delijk zien, waardoor iemand in beweging wordt gezet’. Hij noemt het geloof ook ‘beslist Zijn geschenk, waardoor wij deze weldaad met ons gehele hart omhelzen’. Jammer genoeg legt Van den Brink hem in zijn uitgebreide inleiding nota bene zelfs de algemene verzoening in de mond! Ten slotte nog dit citaat: ‘Laten we het ver­ wachten van de Heilige Geest. Die vertelt, verklaart en licht hier toe dat Hij Degene is die kracht zal geven en krachtdadig zal zijn, zodat wij geloven’.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

Machtige Arm, lijdende Knecht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2022

De Saambinder | 20 Pagina's