De brede en de smalle weg
Velen kennen, wellicht nog uit hun kinderjaren, de vertrouwde afbeelding van de brede en de smalle weg. Aan menige wand in huis, schoolof kerkgebouw hangt een al dan niet ingelijst exemplaar.
De afbeelding is vooral gebaseerd op enkele teksten uit de Berg rede: ‘Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan; want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die dezelve vinden’ (Matth. 7:13, 14).
De Duitse piëtiste Charlotte Reihlen (1805-1868) was de oorspronkelijke initiatiefneemster van de afbeelding. Ongetwijfeld heeft zij mensen met deze allegorische voorstelling aan het denken gezet over belangrijke zaken die in het licht staan van de eeuwigheid.
In het midden van de negentiende eeuw gaf Reihlen aan lithograaf Conrad Scha cher opdracht haar ideeën uit te werken. Zo ontstond in 1866 de eerste gravure. Een jaar later werden de eerste platen gepubliceerd. Aanvankelijk was het een zwart-wit uitvoering, later verscheen de plaat in kleur.
Treinen en vliegtuigen
Door de jaren heen maakte de plaat aller lei ontwikkelingen door. Soms werden aanpassingen gedaan in het licht van de veranderende tijd, soms waren er ook aanpassingen in het kader van het land waar de plaat werd verspreid. Van tijd tot tijd raakte de illustratie zogezegd gedateerd. Zo valt op dat bijvoorbeeld de trein verruild werd voor een moder nere variant. Er veranderde ook iets in de kledingstijl. Enkele keren werd de plaat helemaal opnieuw getekend. Zelfs is er een moderne versie in omloop waarbij vliegtuigen zich in de wolkenkrabbers van New York boren.
Sinds 1974 is er een versie bekend waarop het kruis (achter het poortje) zonder Christus wordt afgebeeld. Dat is een cor recte aanpassing, want in het licht van het tweede gebod past het niet om Christus af te beelden.
In 1989 verscheen een variant waarbij het oog bovenaan de plaat was verwijderd. Ook daar is iets voor te zeggen. Sommigen verwarren het oog met een vrijmetse laarssymbool of met het oog van Horus. Ook al zou het alziend oog van God ermee worden gesymboliseerd, en al wordt Gods oog soms mensvormig in tekst geduid, dan is het afbeelden van het oog toch nog wat anders. Bij twijfel kunnen we dat beter niet doen.
Er is meer op te merken over de ontwik keling die deze afbeelding door de jaren heen heeft ondergaan. Eén zaak is het waard om nog te vermelden. Het betreft een aspect dat ondanks alle aanpassingen helaas in alle versies overeind is gebleven.
Geen keuze meer
In de tijd dat ds. P. Blok voorzitter was van de John Bunyan Stichting kwam op een informeel moment tijdens een bestuurs vergadering de afbeelding van de brede en de smalle weg ter sprake. Ds. Blok gaf aan dat de afbeelding, ook al is hij alom bekend en gewaardeerd in onze kringen en zelfs daarbuiten, goedbeschouwd niet klopt. Degene die de plaat bekijkt, staat onder aan, vóór de brede en de smalle weg. Hij zou dus als het ware nog de keus kunnen maken tussen de brede of de smalle weg. ‘Maar dat is ons leven niet’, zei ds. Blok. ‘We hebben reeds gekozen in het paradijs en lopen van nature vanaf onze geboorte op de brede weg. Eigenlijk zou de plaat dus vooraan op de brede weg moeten beginnen’.
Het is te wensen dat wij, een ieder per soonlijk, een recht besef mogen ontvangen van het feit dat we ons vanaf de geboorte op de brede weg bevinden en dat er een wonder in ons leven moet gebeuren om van die weg af te raken en onze schreden te richten op de smalle weg des levens. Wellicht een goede reden om deze bekende plaat nog eens een wijziging te laten ondergaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juli 2022
De Saambinder | 16 Pagina's