Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het eerste verbond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het eerste verbond

3 minuten leestijd

‘En de HEERE God gebood den mens, zeggende: Van allen boom dezes hofs zult gij vrijelijk eten; maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven’. Genesis 2:16 en 17

De partijen in het verbond

In deze tekst komen we twee par- tijen tegen. Enerzijds de HEERE God. De Naam HEERE wordt voor het eerst in Genesis 2 gebruikt. Later geeft de HEERE Zelf de betekenis van deze Naam: IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL (Ex. 3:14). De kanttekening geeft daarbij aan: ‘Eeuwig in Wezen, getrouw in Zijn beloften, en almogend in derzelver uit- voering’. Die Hij was, is Hij, en zal Hij zijn. Aan de andere kant wordt ‘de mens’ genoemd. Dat gaat in de eerste plaats over Adam, maar uit Romeinen 5 blijkt dat de betekenis van Genesis 2 zich vanuit Adam uitstrekt over alle mensen. Adam was de vertegenwoordiger van de hele mensheid, het verbondshoofd. God regeert de mens ‘ver- bondsgewijze’ zegt ds. Hellenbroek. Zo behaagt Hem dat.

De sluiting van het verbond

De HEERE God heeft niet alleen de mens geschapen, maar sluit ook een verbond met hem. Nu zijn er verbonden die gesloten worden tussen twee gelijk- waardige partijen die samen afspraken maken, bijvoorbeeld een huwelijk. Hier is het anders: de HEERE God gebood de mens. Hij ontwerpt het verbond, stelt de eisen en de beloften op. Dat is niet hardvochtig! Zou de goede God iets opleggen aan Zijn schepsel dat schade- lijk is? Ook voor de zondeval gold: ‘het gebod is heilig, rechtvaardig en goed’ (Rom. 7:12).

De belofte van het verbond

Het werkverbond was niet zwaar om te houden. De Schepper plaatste Adam in de lusthof en hij mocht vrij eten van alle vruchtbomen. Hij kwam niets tekort, maar had overvloed. Juist in het liefhebben en gehoorzamen van zijn Schepper lag de vreugde en het leven. De boom des levens in het paradijs was de voortdurende herinnering aan de belofte die de HEERE gedaan had: doe dat en gij zult leven.

De eis van het verbond

Er was één boom waarvan niet gegeten mocht worden. Waarom niet? Omdat God het niet wilde! Heeft de mens zijn God zó lief dat hij Hem uit liefde gehoorzaamt, zonder redeneren of tegenspreken? De belofte was duide- lijk. Liefdevol gehoorzamen is eeuwig leven, met en voor God.

De bedreiging was ook helder. Eten van deze boom der kennis des goeds en des kwaads betekent: de dood. Stervende sterven, zoals de Hebreeuwse tekst zegt. Het leven zal een ‘gestadige dood’ worden en eindigen in de eeuwige dood. Zó is ons leven anno 2022. Door geboorte delen we als Adamskind in het verbroken werkverbond met al zijn vloeken en eisen die wij niet meer kunnen volbrengen. Maar door wedergeboorte kunnen we deel krijgen aan Christus en het genadeverbond. Bij welk verbondshoofd hoort u?

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

Het eerste verbond

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2022

De Saambinder | 20 Pagina's