De kernzaak
Deze tekst uit Romeinen 1 vormt de kernzaak van de Reformatie en is daarom wel bekend. Maar wordt de inhoud ervan ook gekend met het hart en beleefd bij bevinding?
Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Romeinen 1:17
Deze woorden vormen het hoofdthema van de Romeinen- brief. Deze brief wordt wel ‘de sleutel tot het verstaan van de hele Heilige Schrift’ genoemd (inleiding Sta- tenvertaling). Dat wil zeggen dat de toegang tot de hele Schrift afhankelijk is van het geestelijk verstaan van de hele Godsopen- baring in het Oude en Nieuwe Testament. Zonder sleutel komen we immers niet binnen. Het verstaan van de Romeinenbrief is dus bepalend voor het verstaan van Gods Woord. Daarom is deze tekst van levensbelang, beslissend voor ons eeuwig wél of eeuwig wee!
Gods rechtvaardigheid
De tekst begint met het redengevende woord ‘want’. Dat verbindt met het vers ervoor: ‘Want ik schaam mij het Evangelie van Chris- tus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst de Jood, en ook de Griek’. In dit zestiende vers lezen we twee keer het woord ‘want’. De redenen volgen elkaar op. Het is één betoog, waarbij het één ten nauwste met het ander samenhangt: ‘want… want… want…’
Paulus’ hart is er vol van. Hij wordt innerlijk gedreven om dit aan de mensen in Europa over te dragen. Dit moeten ze daar heel goed weten, nu nog! Daarom zal hij de eerste acht hoofdstukken van de Romeinenbrief aan deze kernzaak van het Evangelie besteden. Het is dus een zaak van leven of dood voor ieder mens, Jood of heiden, kerkelijk of niet kerke- lijk. Het gaat om eeuwig zalig of eeuwig rampzalig, om verloren gaan of behouden worden. Laten we dat goed bedenken, ook al vinden we het misschien wat moeilijk. Het gaat niet slechts om de leer van het heil, maar om de doorléving ervan, tot ons eeuwig behoud.
Om te beven
In het verkondigde Evangelie, waarvan Christus het middelpunt is, ligt een gewel- dige Goddelijke kracht verborgen, om een zondaar te overtuigen van gerechtigheid of rechtvaardigheid.
We herkennen hier het woord ‘recht’. Het is datgene waar God recht op heeft, alles wat recht is in Zijn heilige ogen, wat recht op God en Zijn eer aan werkt, wat de Rechter in al Zijn volmaaktheden verheerlijkt en bedoelt. Om de zondaar hiervan te overtuigen, is het zaligmakende geloof nodig, in zijn planting en oefening. Dit geloof ‘verzegelt dat God waarachtig is’ (Joh. 3:33). Het zet het stempel op: ‘Gij zijt volmaakt, Gij zijt rechtvaardig, HEER’, Uw oordeel rust op d’ allerbeste wetten’. Dit wil de zondaar wel met zijn eigen bloed ondertekenen. Want hoe het ook moet in zijn leven, en hoe het ook gaat, dit is en blijft eeuwig waar! De rechtvaardigheid van God, alles wat God eist en alles waar Hij recht op heeft, zoals de wet des Heeren ons dat voorhoudt, daar wordt hartelijk onder gebogen. Niet eenmaal, maar voortdurend, want in Hem is geen onrecht! Hij zal en kan de schuldige niet onschul- dig houden. De ziel die zondigt, die moet sterven, dat kan en mag niet anders. Het is recht dat de zonde de dood verdient. Het is verdiend dat majesteitsschennis de hel verdient.
Gods rechtvaardigheid
Dit is de eis van Gods wet en recht. Geen mens komt hier meer onderuit. Maar, wat lezen we nu in de tekst? ‘Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard...’ Dat is niet slechts Gods Woord en wet, maar dat is het Evangelie van vers 16! Hoe kan dat? De wet open- baart Gods rechtvaardigheid en eist Gods recht, maar, het Evangelie toch niet? Dat eist niet meer, dat belooft alleen maar, dat verkondigt genade tot vergeving, ver- nieuwing en vertroosting.
Hoe kan dat toch, Gods rechtvaardigheid in het Evangelie! Dat is een zaak van de genadegave van het geloof, in het prille begin; van de genadewerking van de Geest om te kunnen geloven. Uit geloof, tot geloof, steeds weer deze genadewerking, steeds weer ‘verzegelen dat God waar- achtig is’. Maar hoe dan? Dat betekent toch mijn veroordeling, mijn ondergang? Dat is toch mijn doods- en doemvonnis? Ja, zonder Christus zeker! Maar dit is Zíjn Evangelie, het Evangelie van de plaats- vervanging, het Evangelie van Sions Borg, van Hem Die niet gekomen is om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering, van Hem Die niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
In Zijn lijdensgangen van de kribbe tot de helse angsten is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard. Eer God de zonde onge- straft liet blijven, heeft Hij die gestraft aan Zijn eigen Zoon. Dat houdt het Evangelie ons voor! Dat deed Hij voor al Zijn volk, maar ook voor mij. Dat mag het zaligma- kende geloof getuigen bij het vernemen van: ‘Ik in uw plaats, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven, Mijn lichaam in de dood geve en Mijn bloed vergiete…’
‘Ook voor mij’, zo klinkt het bij onderschei- den trap en mate, meer of minder zeker. ‘Ook voor mij’. Het kan aangevochten en betwijfeld worden, ‘maar toch ook voor mij’, zo drukt de Heilige Geest het af, door middel van het Woord of onder de bediening van het Heilig Avondmaal. Want als Hij mijn Middelaar is, dan is God niet onrechtvaardig dat Hij bij Zijn eis blijft. En nu wordt Gods genade door recht, door deze rechtsgang, toegepast en ervaren. Gods rechtvaardigheid eist geen twee- maal voldoening. Die eist nú vergeving en vertroosting.
Om te bewonderen
Alles wat Christus deed en leed, getuigt van Gods rechtvaardigheid. Daarom moet ik deel aan Hém hebben en moeten Zijn verdiensten mij toegerekend worden. God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede. Daaraan moet volkomen betaald worden, óf door onszelf óf door een Ander.
Wie is dan deze Ander? Wie is deze Mid- delaar? Kent u Hem? Is Hij u geschonken? Ja, in het heerlijke Evangelie van vrije genade wordt Hij verkondigd. Dat is een kracht van God tot eeuwige redding.
Zonder Verlosser is er geen verlossing. Zonder Zaligmaker is er geen zaligheid. Het ware geloof kan niet zonder deze Heere, onze gerechtigheid.
Wat zegt uw hart?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 2022
De Saambinder | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 2022
De Saambinder | 24 Pagina's